Zubiri - Roncesvalles 23 km.

30 augustus 2018 - Roncesvalles, Spanje

We hebben overnacht in een mooie vrij nieuwe herberg net over de brug in Zubiri in een lekker schoon bed met een echte handdoek en een fijne douche en strak langs de rivier met diverse stroomversnellingen. 😏😏😏

Om half zeven hielden we het voor gezien in bed en zijn we gaan aankleden en ontbijten en om half acht stonden we weer buiten om te beginnen aan onze laatste wandeldag. We konden kiezen uit drie paden en dachten dat het linkse pad het beste was maar na 500 m kwamen we op een weiland en hield het pad op! Op aanraden van een boer zijn we teruggelopen en hebben het derde pad genomen wat wel het juiste bleek te zijn. Dat is het nadeel van tegen de draad in lopen, de pijlen wijzen maar een kant op.

De eerste anderhalf uur was het heerlijk wandelen, lekkere temperatuur en heel stil, niemand te zien. Maar toen kwam de stroom pelgrims op gang en pas na Biskarete werd het weer stiller. Voor ons af en toe lastig om de route te vinden. We werden er ook regelmatig op gewezen dat we de verkeerde kant op gingen of er was een schrikreactie of zij wel de goede kant op gingen. Na de nodige stops kwamen we tegen half vier aan in Roncesvalles en werden we hartelijk welkom geheten door de hospitaleros. We hebben een stempel gekregen en ik ben zo snel mogelijk de drukte ontvlucht om naar het campemento te gaan waar we vannacht zullen slapen. Daar gedoucht en omgekleed en op zoek naar de drie mede hospitaleros die al eerder waren aangekomen.

Nadat ook Agnes en Frans waren aangekomen zijn we naar Burgete gegaan om daar te gaan eten maar daar konden we pas vanaf acht uur terecht en moesten we nog even wachten voor we eindelijk onze trek konden stillen.

Tegen tien uur zijn we terug gegaan naar Roncesvalles en daar waren ook Pam en Clazien intussen aangekomen zodat ons team nu compleet is en we morgen aan de slag kunnen.