Roncesvalles, 4 oktober 2023.

5 oktober 2023 - Roncesvalles, Spanje

Nu we minder pelgrims hebben gaat de schoonmaak ook veel sneller en springt iedereen bij waar nog wat te doen is en we waren dan ook heel snel klaar zelfs met wat extra schoonmaak alvast voor de overdracht vrijdag, plintjes, vensterbanken, lockers, alles krijgt een extra poetsbeurt.

Vanmorgen was het wat mistig en nattig na de regen van gisteravond maar de zon kwam er al snel weer door en na de koffie in de zon op het terras zijn we met zijn vieren naar Burguete gewandeld. Ik wilde postzegels, Cor wilde geld, Angelique wilde wat boodschappen en Paulien liep mee voor de gezelligheid. Onderweg zagen we mooie paddenstoelen en hebben we foto’s gemaakt en nadat we allemaal dat gehaald hadden wat we nodig hadden, zijn we weer lekker rustig terug gewandeld en waren we ruim op tijd terug in de herberg en konden we onze wasjes nog buiten te drogen hangen. We hebben enorm geboft met het weer afgezien van het beetje regen van gisteravond.

Na de heerlijke maaltijd bij Casa Sabina leek het een rustige middag te worden en na een uur bij de incheckbalie te hebben gezeten ben ik thee gaan zetten en toen ik terug kwam beneden bleek er ineens een flinke rij wachtende pelgrims te zijn, waar ze zo snel vandaan gekomen waren, geen idee. Gelukkig kon de rij wachtenden snel ingecheckt worden en druppelden de pelgrims weer binnen. We hadden verwacht dat het aantal pelgrims nu snel zou gaan dalen maar dat was toch niet zo, uiteindelijk hadden we 199 pelgrims in huis en in een paar kleine tentjes buiten.

Tegen half tien hoorden we dat er nog een aantal pelgrims zou komen maar zij hadden gezien dat er iemand onwel was geworden op de berg en moest er een ambulance komen, daardoor waren ze te laat bij het pelgrimsmenu en pas tegen tien uur bij ons in de herberg. Tegen tien uur kwam er ook nog een jonge vrouw uit Oekraïne of Polen binnenlopen. We hebben snel iedereen voorzien van een bed voordat om tien uur het licht uit zou gaan.

Nadat iedereen weer een plekje had gekregen en de lampen uit waren, hebben we nog een poos gezellig nagepraat en nagedacht of we nog een keer samen als een groep willen hospitaleren en daar was iedereen positief over, dat zegt wel iets over de sfeer in de groep.

1. Marianne van der Werff:
    Prachtige foto's An !
    En geniet van de laatste dagen samen !
  2. Desiree Hoppenbrouwers:
    Mooi die herfstfoto’s
  3. Janny wind:
    5 oktober 2023
    Ohhhhh dat is iedere keer wel improviseren.
    Fijn dat de sfeer goed is.
    Dan kun je in ieder geval op elkaar rekenen.
    En wat een mooie foto’s .
    Prachtig.
    Groetjes Janny
  4. Bep Offermans:
    6 oktober 2023
    Hekje bijzondere foto's An. Nog een mooi vervolg van je reis.