Roncesvalles, 5 oktober 2023.

5 oktober 2023 - Rotterdam, Nederland

Onze laatste hele werkdag in Roncesvalles. Na het uitzwaaien van de pelgrims en het ontbijt snel aan de poets, vandaag de finishing touch, alle vloeren moeten gesopt worden en dat levert flink wat emmers met vuil water op maar daarna is alles dan ook helemaal spik en span! We hebben besloten om nog niet alles in te pakken maar gewoon de tijd te nemen om rustig te genieten van onze koffiepauze in de zon op het terras van Casa Sabina.

Bij terugkomst in de herberg blijken de boodschappen die we besteld hebben, tenminste een deel ervan, gebracht te zijn en die hebben we snel opgeruimd en we weten dat onze opvolgers voldoende eten in huis hebben tot maandag.

Onze wasjes gegaan en toch maar vast gekeken of we al wat kunnen voorbereiden voor de overdracht van morgen en ons vertrek uit Roncesvalles. Na de laatste lekkere en gezellige maaltijd nemen we afscheid van Peter B. die vandaag vertrekt naar Barcelona en weggebracht wordt door Mark, zo’n beetje onze privé taxi chauffeur zodat we nu nog met zes hospitaleros over zijn. De middag begon rustig maar af en toe piekte het wat met de aanloop van de pelgrims en uiteindelijk kwamen we op 183 in totaal. We hadden nog 4 bedden over en een aantal pelgrims in een tentje buiten.

Een stel met tentje wilde nog een nacht langer blijven omdat zij problemen met haar knieën had maar dat was niet toegestaan en uiteindelijk werden ze door de Guardia Civil gesommeerd om hun tentje op te breken en verder te gaan, wij vonden dit wel erg streng maar dit zijn nu eenmaal de regels van het spel!😏

In de avond kwam Don Valentin afscheid nemen van onze groep, hij vindt het altijd fijn als de hospitaleros belangstelling hebben voor zijn rondleidingen.

Verder vandaag geen echte grote bijzonderheden maar weer veel bijzondere, vriendelijke, vermoeide, dikke en dunne pelgrims uit alle delen van de wereld vanuit China en Japan vanuit Amerika, Canada, Nieuw Zeeland, Brazilië, Frankrijk, Nederland en België, van ver weg en van dichtbij!

Nog een nachtje slapen en dit Camino verhaal is weer ten einde.

1. Bert:
    6 oktober 2023
    Alvast een goede reis terug gewenst👍
  2. Bep:
    6 oktober 2023
    Je kan weer met voldoening terug kijken op je werk in de herberg. Als je op huis aan komt een goede reis gewenst.
  3. Jolanda:
    6 oktober 2023
    Leuk om je reis te volgen.
    Goede reis terug.
  4. Kuin:
    6 oktober 2023
    Heerlijk om met je mee te genieten en een goede reis.Piet en Anneke.
  5. Marianne van der Werff:
    6 oktober 2023
    Je hebt er weer een mooie tijd van gemaakt voor jullie pelgrims en de hospitaleros.... met hart en ziel en handen....En ik schrik van het strenge overheidsingrijpen met dat tentje....waar komt dat vandaan, kan dat niet anders ?
    Heel fijne dag met goede reis allemaal. We zien je graag weer in de uiterwaarden An.
  6. Desiree Hoppenbrouwers:
    6 oktober 2023
    Goede reis en fijn dat het verblijf goed verlopen is.
  7. Anske wammes:
    Leuke verhalen gelezen.
    Goede reis naar huis
    Groeten Anske
  8. Hanneke Kean:
    6 oktober 2023
    Goede terug reis. Tot gauw
  9. Els:
    6 oktober 2023
    Het was weer heel speciaal om je te kunnen volgen, An. We hebben genoten van je verhalen. Goede reis naar huis….. toch niet lopend… hoop ik.. 😳🙋‍♀️
  10. Dick de Leng:
    6 oktober 2023
    Bedankt An dat we weer konden proeven van het leven van de hospitaleros ,en een goede reis terug! Hartelijke groet Dick
  11. Mieke Maas:
    6 oktober 2023
    Heb genoten van al je verhalen, goede reis terug
  12. Cocky:
    6 oktober 2023
    Bedankt voor je mooie verhalen. Je gaf me de kans om daar een beetje te zijn. Het is er nooit van gekomen en komt er ook niet meer van. Is oke. Goede reis terug!