Roncesvalles, 3 oktober 2023.

3 oktober 2023 - Roncesvalles, Spanje

Allereerst dank voor alle lieve reacties en felicitaties voor mijn verjaardag, het is altijd leuk om reacties te krijgen en te weten dat er veel mensen met me meeleven😘

Vanmorgen om half zeven de wekker en geholpen bij het uitzwaaien van de pelgrims. Na het ontbijt zijn we snel aan de poets gegaan omdat onze jefe Peter om tien uur wilde vertrekken naar Saint Jean Pied de Port om vandaar met de trein of bus naar Bayonne te gaan en morgenvroeg met de trein naar huis om op tijd te zijn om afscheid te nemen van zijn vriend.

Om kwart voor tien stonden we klaar om hem uit te zwaaien en Mark heeft Peter naar Saint Jean gebracht. Het voelde voor ons allemaal een beetje droevig en niet af maar we hebben ons herpakt en zijn weer verder gegaan in het ritme van elke dag.

Bij terugkomst van de middagmaaltijd waren er slechts een paar pelgrims en de toestroom bleef vandaag ook heel gelijkmatig, slechts even leek het drukker te worden maar ook daarna was het weer rustig. In de wasserij was het ook rustig en hadden we tijd voor een praatje met de pelgrims zoals met de broeder en zuster, dus niet broer en zus!, uit Duitsland, de broeder in zijn zwarte lange jurk en de zuster gewoon werelds omdat zij haar kleding met sluier iets te machtig vond voor de camino.

Elke dag verbazen wij ons weer over pelgrims die slecht voorbereid zijn op de camino, veel te zware rugzakken, koffers en een slechte conditie. Zoals een echtpaar uit Chili die pas laat aankwamen en waarvan de man bijna niet meer in staat was om overeind te blijven.
Een pelgrim met een hondje die boos was omdat er geen honden in de herberg mogen.
Pelgrims die geen slaapzak bij zich hebben en zich dan realiseren dat het ‘s nachts koud kan zijn en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Pelgrims die klagen dat we niet perfect Spaans spreken terwijl we in Spanje zijn en hen niet goed te woord kunnen staan.

Maar we blijven ons best doen om het iedereen naar de zin te maken en meestal lukt dat goed en krijgen we ‘s morgens te horen dat het zo’n mooie plek is en dat ze vriendelijk zijn ontvangen en goed geholpen worden en daar doen we het voor.

Vandaag was het niet meer zo warm en boven op de berg was het mistig zodat het zicht beperkt was maar ook dat vonden de pelgrims geen probleem. In de avond nog wat regen na bijna twee weken mooi zonnig en warm weer.

148 pelgrims.

1. Bep:
    3 oktober 2023
    Weer een dag
    met fijne en minder fijne mensen die denken dat jullie alle talen vloeiend spreken en zelf alleen Spaans. Gelukkig voor jullie dat er ook heel veel tevreden pelgrims zijn dus daar maar van genieten .
  2. Bert:
    ☺️🙏👍
  3. Henk Boender:
    4 oktober 2023
    Steeds weer leuk al die verhalen en zo herkenbaar.
  4. Clazien van Leeuwen:
    Leuke verhalen An Je geniet als ik het zo lees
  5. Desiree Hoppenbrouwers:
    4 oktober 2023
    Fijn dat je toch een gezellige verjaardag gehad hebt met al het werk dat er dagelijks is.
  6. Mieke Maas:
    4 oktober 2023
    Leuk al jouw belevenissen te lezen
  7. Thérèse:
    4 oktober 2023
    Iedere dag weer anders met steeds zo veel verschillende pelgrims! Leuk! Groetjes!