Bayonne, 6 oktober 2023.

6 oktober 2023 - Bayonne, Frankrijk

Nog een keer om zes uur de kapel openen. Het is donker en de lucht is helder met veel sterren en een stukje maan. Jacobus goedemorgen gewenst en tot ziens!

Om kwart over zes word ik ik toegezongen door een pelgrima uit Nieuw Zeeland en ze zingt een oude Ierse pelgrimswens voor mij. Ze vertrekt vroeg en gaat eerst naar de kapel en wil de eerste dagen kleine afstanden afleggen omdat ze nog veel last heeft van een jetlag.

Om acht uur hebben we alle pelgrims buiten en veel bedankjes binnen en kunnen we ontbijten en snel aan de poets, vandaag is om elf uur de overdracht en moeten we onze kamers leeg en schoon opleveren en dat lukt ons prima.

De overdracht verloopt vlot en op een gezellige manier en we lopen nog even mee voor wat extra uitleg en dan zijn we klaar. Eerst nemen we afscheid van Cor, hij gaat met de taxi naar Pamplona en wij gaan koffie drinken bij Cada Sabina nadat we afscheid hebben genomen van Marisol en onze bedankpakketjes in ontvangst hebben genomen. Om een uur komt de bus naar Saint Jean Pied de Port voor Paulien en mij en we laten Angelique, Mark en Klaas achter, zij eten nog samen met de nieuwe ploeg en gaan daarna ieders weegs.

In Saint Jean is het lekker druk en op een rustig plekje in de schaduw eten we ons picknick broodje en wandelen we nog wat door het stadje, Paulien haalt een stempel op het pelgrimsbureau en ziet al weer een heleboel pelgrims, ik steek een kaarsje aan in de kerk waar het heel stil is.

We eten een ijsje en drinken nog wat op een terrasje en wandelen rustig naar het station waar het al behoorlijk druk is met veel jonge jongens die als de trein er aankomt direct alle zitplaatsen innemen en behoorlijk agressief reageren als wij op de plaats voor de fietsen en plekje nemen om te zitten. Een van hen denkt ook nog dat we water voor hem hebben, ik verzucht tegen Paulien dat het maar goed is dat Klaas er niet bij is want dan waren ze er op het eerste station door hem eruit gemept.

Gelukkig zaten er nog een paar niet meer zo jonge Franse dames bij ons en hebben we een gezellig gesprek gehad over waar we vandaan komen en wat we hebben gedaan, twee dames hebben een deel van de route van Le Puy en Velay gelopen, en ook over de jongens die blijkbaar niet goed zijn opgevoed!

In Bayonne hadden we een hotel geboekt dicht bij het station, makkelijk en snel te vinden. We hebben ons gemeld en kregen een mooie kamer op de 1ste etage. Snel douchen want in de trein was het heet en liep het water van ons hoofd. We zijn de stad ingelopen, de brug over naar de kathedraal, een mooi oud gebouw met een kloostergang erachter, helaas gesloten!

Lekker uit eten geweest en terug naar ons hotel waar we al snel naar bed zijn gegaan. Vandaag weer een warme oktober dag .

We sluiten deze twee weken af met een goed gevoel van tevredenheid, acht mensen die elkaar niet kennen werken in korte tijd samen als prima werkend team waar we veel mee hebben gelachen en veel serieuze verhalen mee hebben gedeeld.

Dank voor de leuke reacties en fijn dat jullie genoten hebben van mijn reisverhalen🥰🥰🥰

1. Bep Offermans:
    6 oktober 2023
    Wat een mooie en boeiende weken waren het voor jou. Uit jouw verhalen begrijp ik dat ook wel. Ook al ben ik er zelf niet bij is het heel interessant om te lezen en je te volgen. Ik heb wel bewondering voor al het werk dat jullie doen. Ik wens je nog een prettig vervolg van je verblijf daar. Groet Bep
  2. Bert:
    6 oktober 2023
    Bedankt voor de goeie, mooie verhalen en foto's.
    Heb een goede terugreis.
  3. Mirjam:
    6 oktober 2023
    Bedankt voor het op afstand “mee mogen reizen” en wel thuis!
  4. Mieke Maas:
    6 oktober 2023
    Je verhalen waren top, ik wens je een goede terugreis.
  5. Adrie:
    7 oktober 2023
    He An, bedankt voor je mooie verhalen.
    Een veilige terug reis.
    Tot gauw.
  6. Paulien Hermes:
    7 oktober 2023
    Het was erg leuk om weer even terug te zijn in Roncesvalles. Bedankt voor de leuke verslagen en een veilige terugreis gewenst.
    Groetjes Theo en Paulien.
  7. C de Jong:
    7 oktober 2023
    An een goede reis naar huis en gauw tot ziens

Wim en Corry
  8. Desiree Hoppenbrouwers:
    7 oktober 2023
    Leuke verhalen en begrijp dat je een leuke tijd heb gehad.
    Goede voort zetting van de reis en wel thuis.
    Groetjes
  9. Henk Boender:
    7 oktober 2023
    Bedankt voor de mooie verhalen An