Roncesvalles, 31 augustus 2018. 11 km.

31 augustus 2018 - Roncesvalles, Spanje

Na een rustige nacht in de bordas op het campamento zijn we tegen half negen naar Burgete gewandeld ( 3 km) met de nieuwe groep hospitaleros om daar te gaan ontbijten. Het was nog lekker fris en rustig. Na het ontbijt zijn we weer teruggewaneld en tot onze grote verrassing kwamen we onderweg Marisol tegen. Zij werkt al jaren voor de herberg maar is dit voorjaar uitgegleden op ijs op haar oprit en heeft daarbij haar been zo ernstig gebroken dat het nu nog steeds niet helemaal hersteld is en zij dus ook nog steeds niet aan het werk is.

Weer terug bij de bordas hebben we onze spullen verzameld en opgeruimd en zijn we tegen elf uur naar de herberg gegaan voor de overdracht. Daar stond koffie, thee en cake voor ons klaar en hebben we de sleutels gekregen en gehoord wat de groep vòòr ons allemaal heeft gedaan. We hebben onze spullen naar de appartementen voor de hospitaleros gebracht en om een uur zijn we met de oude en de nieuwe groep gaan eten bij restaurant La Posada, waarna we afscheid hebben genomen van de vorige groep en om twee uur zijn we begonnen aan ons werk in de herberg.

Het was direct een grote drukte en door de warmte en het lange wachten na de zware wandeling over de berg gingen er vier mensen even onderuit en die hebben we met wat aandacht en sinaasappelsap weer op de been gekregen. Tot zeven uur bleef het druk en daarna moesten we mensen doorsturen naar de volgende herbergen omdat bij ons alles vol zat. Er stonden taxi’s klaar om de mensen naar de nog beschikbare plaatsen te brengen.

We moeten nog wennen aan het gebruik van de portofoons, de etherdicipline zou Elly Lust zeggen en we hebben vier nieuwe mensen in deze groep die nu heel veel nieuwe dingen moeten leren.

Maar al met al hebben we een mooie dag gehad en om half tien hadden we nog even tijd voor een zityogasessie onder leiding van Marion, een van de nieuwe leden van deze groep.

Om tien uur de lampen uit voor de pelgrims en nog even de dag evalueren en het programma voor morgen bespreken met een glaasje wijn of bier.

Alles bij elkaar vandaag toch nog 11 km gelopen!

1. Ellen:
    1 september 2018
    Succes, An!
  2. Leny:
    1 september 2018
    Dank voor je mooie reisverslag, en veel werkplezier de komende 2 weken.