Roncesvalles, 1 sept. 2018. 6,7 km.!

1 september 2018 - Roncesvalles, Spanje

De eerste hele dag in Roncesvalles aan het werk. Het was weer even wennen maar al snel leek het of ik hier niet was weggeweest.

We zitten weer in het ritme van vroeg opstaan, de pelgrims uitzwaaien, ontbijten, schoonmaken, koffiepauze, een heerlijke maaltijd en de pelgrims opvangen en al hun vragen beantwoorden! En dan uiteindelijk om tien uur de lampen uit en nog even de dag doorpraten en bedenken hoe we de volgende dag weer opstarten.

Dit jaar hebben we minder bedden en meer pelgrims zodat tegen vier uur alle 218 bedden bezet zijn en we de pelgrims die daarna komen moeten doorsturen naar de volgende dorpen waar ook herbergen en prive onderkomens zijn. Er rijden voortdurend taxi’s heen en weer die de pelgrims weg brengen naar de beschikbare plaatsen verderop, dit is voor ons niet leuk en ook voor de pelgrims niet. Zij komen vermoeid over de berg en verwachten een mooie plek om te rusten en te slapen en krijgen dan te horen dat alles vol is.

Sommige pelgrims reageren daar best wel boos op maar de meesten zijn te moe om zich erover op te winden en stappen in een taxi en laten zich wegbrengen.

Marion in onze groep is yogadocente en ‘s avonds voor sluitingstijd krijgen we van haar een zityogasessie en dat zorgt voor een lekkere ontspanning.

Vandaag heeft zij ook een yoga sessie gehouden voor de pelgrims en dat was een succes. Zo’n 20 pelgrims hebben meegedaan en zij waren heel enthousiast.

Ook al heb ik vandaag niet gewandeld in totaal toch 6,7 km gelopen, dus voldoende beweging gehad. 😏

1. Henk Boender:
    2 september 2018
    Ach wat Ziet het er weer vertrouwd uit.
    Ik krijg ter plekke heimwee.
  2. Marian Markesteijn:
    2 september 2018
    Wat een bikkel ben jij (ook je wandelpartner natuurlijk).
    Genoten van jullie verhalen en jullie doorzettingsvermogen. Nog veel plezier met alle komende en gaande pelgrims. liefs
  3. Marianne van Uitert.:
    2 september 2018
    Alles gelezen ,dus ik ben weer bij. Nu hard werken zo te lezen. Wij zijn inmiddels thuis . Het was een korte vakantie. Groetjes van ons.