Villanua- Jaca, 16 km.

21 augustus 2018 - Villanúa, Spanje

In Villanua waren veel schoolkinderen en ook een grote groep in de herberg waar wij waren. Na de inspanning van de laatste dagen waren wij best wel moe en wilden op tijd gaan slapen maar om half twaalf waren de jongelui nog behoorlijk aktief met  hard praten en lachen en met de deuren slaan. Ook leek het of ze van de stapelbedden sprongen. Ik ben mijn bed uitgegaan om te vragen of ze stil wilden zijn en zij schrokken zich rot toen ik ineens voor hun neus stond en gelijkertijd kwam hun leider er aan en na alle waarschuwingen werd het wat rustiger.

Vanmorgen stonden we om half acht zonder ontbijt buiten. Het restaurant was gesloten en verder was er weinig te vinden in het dorp. Na even zoeken vonden we de route en roken we vers brood. We zagen een bakkersauto en konden verse croissants en stokbrood kopen bij de simpele bakkerij zodat we toch een ontbijt hadden.

De route was mooi en meestal goed aangegeven en liep over mooie onverharde zand-en stenenweggetjes met af en toe een beetje klimmen naar Castiello de Jaca, een mooi oud hooggelegen dorp waar we een restaurant vonden voor een koffiestop.

Vanaf daar volgde de route de autoweg maar gelukkig was er voldoende ruimte tussen de weg en de rivier voor een goed wandelpad. Ook hier is het dal soms erg smal en soms loop je hoog boven de rivier en dan weer dicht er langs of er over. Vandaag hebben we bijna geen asfaltwegen gehad, alleen zand en stenen en dat is goed voor de voeten.

Na ongeveer 15 km  en een aantal pauzes kwamen we om een uur in Jaca waar we na wat zoeken en vragen de herberg vonden die om drie uur open zou gaan. We hebben een terrasje opgezocht en daar een lunch gebruikt om na drieën  weer naar de herberg te gaan waar we werden opgewacht door een camara man en vrouw voor een interview voor de regionale tv!

Hier kregen we een bed en konden we eindelijk onze wandelkleding en sokken wassen en hopelijk morgen weer droog hebben.

Straks nog even  de stad bekijken en een restaurantje zoeken voor het avondeten.

1. Willemien van der Meer:
    22 augustus 2018
    Ha stoere dames, hoi An,
    Leuk, leuk om zo je ervaringen, de tocht die je loopt te lezen. Ook te horen, te voelen hoe je daar loopt en beleeft.
    Goed om te volgen en ik bewaar ze zeker, zeker om weer eens na te lezen.
    Wordt vervolgd, het ga je goed.
    Buen Camino,
  2. Peter Kraaijkamp:
    22 augustus 2018
    Beste An
    Vandaag begonnen jou inspirerende verhalen te lezen. Wat een avontuur weer en wat een moed en kracht heb je. Geniet er samen van.