A Rua, 26 september 2019.

26 september 2019 - A Rúa, Spanje

Een wekker zetten was niet nodig. Om zes begonnen de eerste pelgrims al in beweging te komen. Sommigen kunnen stil en snel inpakken en anderen zijn soms wel een half uur of drie kwartier druk met inpakken en uitpakken en ritselen en nog eens inpakken! Dus uitslapen hoefde niet en om acht uur stonden wij ook buiten om te gaan ontbijten in de enige bar hier in de buurt waar we gisteravond gegeten hadden.

De eerste twee kilometers kenden we al van gisteren en dat was een mooi pad om te lopen. Daarna ging het langzaam stijgen en dat bleef wel een tijdje zo met soms mooie paden en soms over rustige asfaltwegen. Tot Bruma bleef het stijgen tot we op een hoogte van 400 meter waren. Vlak voor Bruma hoorden we de bakker aankomen en hebben we een stuk brood gekocht en dat lekker opgegeten tijdens een rustpauze in een bushokje, want veel bankjes en picknickplaatsen zijn er niet onderweg.

In Bruma vonden we een aantal pelgrims terug die vannacht in dezelfde herberg sliepen als wij maar zij bleven daar terwijl wij nog een stuk verder wilden. We hebben een tortilla gegeten en hoorden dat er 12 km verderop een nieuwe herberg was. We hebben eerst nog bij een Casa Rural geïnformeerd maar vonden die toch wel prijzig en zijn doorgelopen naar de nieuwe herberg waar plaats is voor 42 pelgrims en waar nu nog geen tien pelgrims overnachten. Het is een mooie schone herberg met een keuken, magnetron en kookplaat maar ook hier geen serviesgoed, pannen of bestek. Dus eten koken gaat niet lukken.

In Spanje kun je pas om acht uur of half negen eten in restaurants en dat vinden wij meestal te laat. De mevrouw van de herberg vertelde dat er ongeveer 1800 m verderop supermercado’s waren en om vijf uur besloten we dat we dan toch maar wat boodschappen zouden gaan doen. Uiteindelijk zijn we twee uur onderweg geweest en ongeveer 5 km extra gewandeld om wat eten te halen! Zodat we om kwart over 7 konden eten ipv om acht uur in het restaurant net naast de herberg😏.

We dachten dat we ver van de bewoonde wereld zaten maar dat viel dus wel mee want het bleek een redelijk grote stad te zijn waar de supermercado’s waren.

Heel naïef dacht ik eerst dat Ferrol en A Coruña kleine stadjes waren maar dat bleken hele grote drukke steden te zijn net als Neda, Pontedeume en Betanzos, dus verkeerde ik in de veronderstelling dat Sergude en Bruma ook wel grotere plaatsen zouden zijn maar niets was minder waar. Een herberg, een restaurant en een paar huizen en meer niet!🤔

Vandaag was het heerlijk wandelweer, beetje bewolkt, beetje wind en zon, ongeveer 21 graden en in totaal hebben we bijna 30 km gelopen.

1. Henk Boender:
    26 september 2019
    Petje af. jullie zetten de sokken erin.
  2. Mieke Maas:
    26 september 2019
    Je bent weer druk bezig geweest vandaag en Ik zie namen van steden waar Ik nog nooit van gehoord heb.
    Leuk al jouw verhalen An.
  3. Marian Markesteijn:
    27 september 2019
    Leuk dat jullie ondanks zoveel ervaringen toch steeds nieuwe dingen ontdekken. Veel wandelplezier
  4. Henk Oude Elferink:
    28 september 2019
    Mooie verhalen. Ik lees ze met plezier.