Roncesvalles, 5 september 2018. 13,7 km.

6 september 2018 - Roncesvalles, Spanje

Pancake day!

Om kwart voor zes uit bed om de pelgrims uit te zwaaien en vanmorgen lukte het om iedereen om acht uur de deur uit te hebben.

Na het ontbijt zijn we snel aan het werk gegaan zodat we om half elf getuige konden zijn van de drukbezochte kerkdienst ter ere van een Baskisch feest. De kerk was helemaal vol en we konden alles volgen vanaf de trap tegenover de kerk. Tegen elf uur begon het te regenen en zijn we koffie gaan drinken. Na de koffie hadden we nog tijd voor een wandeling naar Burgete om wat boodschappen te doen en naar de apotheek te gaan.

Ik had een vrije middag omdat ik om zes uur op was maar al snel werd ik gevraagd om naar de kerk te gaan omdat daar iemand gevallen was en hevig bloedde. Ik heb snel wat dingen bij elkaar gegrepen en ben naar de kerk gegaan. Gelukkig viel het bloedbad mee maar we hebben de mevrouw meegenomen naar de herberg zodat Agnes daar haar verwondingen kon behandelen. Het viel mee en de mevrouw is teruggebracht naar de kerk waar zij mij een leuke bijdrage bood voor de donativo ook al hadden we gezegd dat het echt niet nodig was.

Weer terug in de herberg wilde ik eindelijk gaan douchen toen Agnes weggeroepen werd voor blaar behandeling toen zij net wilde beginnen met pannenkoeken bakken en dat heb ik van haar overgenomen.

Intussen was de herberg vol en was het weer omgeslagen en viel er een flinke regen en onweersbui zodat de pelgrims die later binnenkwamen doornat en moe waren en we dus nog lang bezig waren met de prlgrims die moesten wachten op taxi's. Om het wachten wat te verzachten hebben we besloten de over gebleven pannenkoeken uit te delen aan de pelgrims wat we eerder al gedaan hadden met het brood wat over was en zij waren daar heel blij mee.

Ik had voor onze groep thee gezet en wilde die mee nemen naar beneden maar miste een tree en kwam dus onzacht tegen de muur aan en vielen de thee, de glazen en de chocolade op de trap, zodat er een lekkere chaos was van thee, glasscherven en half gesmolten chocolade! Alles opgeruimd samen met Dirman en opnieuw thee gezet maar daar zijn we niet meer aan toe gekomen omdat er natte en doodvermoeide pelgrims bleven komen die onze zorg nodig hadden.

Regen en onweer op de berg is voor de pelgrims en voor ons een heftig gebeuren. Vanavond waren we pas laat klaar met wassen en drogen van de natte kleding En lagen we ook laat in bed.

Al met al toch ook nog 13,7 km gelopen.

1. Mieke Maas:
    6 september 2018
    Heb bewondering voor je An, maar steeds bereid en bezig zijn voor anderen, knap werk.
  2. Connie van Koningsbrugge:
    6 september 2018
    Best een heftige dag al met al! Ik hoop dat je geen pijnklachten over houdt aan je val en wens je een zo relaxt mogelijke dag toe!
  3. Henk Boender:
    6 september 2018
    Ja dat is inderdaad een gevaarlijke trap. Het is mij zelf ook een paar keer over komen, maar dan gelukkig zonder een blad vol thee en chocolade. Een geluk, dat Je het er zelf goed van af gebracht hebt.