Roncesvalles, 6 september 2018. 7.4 km.

6 september 2018 - Roncesvalles, Spanje

Uitslapen is leuk maar niet als er om half zeven 13 mannen uit Uruguay precies onder je raam een gezellig ochtendgesprek houden.

Verder was het vandaag een redelijk rustige dag. Goed wandelweer voor de pelgrims met in de middag een beetje regen. Om twee uur stonden er al een heleboel pelgrims te wachten om naar binnen te mogen en om half vier waren alle bedden al bezet en moesten we opnieuw weer veel pelgrims vertellen dat ze met een taxi naar  een ander adres gebracht zouden worden. De meesten accepteren dit en sommigen proberen een discussie aan te gaan maar wij kunnen hier echt niets aan veranderen. Er worden per dag niet meer dan 70 reserveringen aangenomen en dat zijn niet altijd pelgrims die over de berg komen maar mensen die met de bus vanuit Pamplona komen om hier hun Camino te beginnen en dat steekt.

Later op de avond kwamen er nog een aantal pelgrims die een tentje bij zich hadden en een paar honden en die slapen nu op een soort mini camping op een veldje bij de herberg.

Vanavond ben ik samen met Agnes naar de pelgrimsmis geweest en kon dus even rustig zitten (!). Het is altijd mooi om te zien hoe de pelgrims aan het einde van de mis de pelgrimszegen krijgen En dan samen in de bijna donkere kerk het Salve Regina zingen.

Na de yogasessie de laatste pelgrims welterusten gewenst en even tijd voor ons zelf.

7.4 km gelopen.

1. Leny:
    7 september 2018
    Indrukwekkend wat je allemaal meemaakt.
    Heel veel groetjes, en veel plezier.