Roncesvalles, 3 september 2018. 6,6 km.

3 september 2018 - Roncesvalles, Spanje

Elke dag hetzelfde ritme en elke dag is anders. Vandaag wilden we snel klaar zijn met de schoonmaak want we zouden om half elf een rondleiding krijgen door Don Valentin, een van de vier priesters die nog in Roncesvalles woont.

Hij vertelde eerst iets over de plaats en de kerk en daarna zijn we naar het museum gegaan waar heel oude voorwerpen en schilderijen te zien zijn waar hij veel over wist te vertellen. Aansluitend zijn we naar de oude bibliotheek gegaan waar heel veel zeer oude boeken staan, veel nog met de hand geschreven. Boeken vanaf ongeveer 1300.

Als afsluiting kregen we een glaasje Paxtaran, een specialiteit van deze regio, een sleedoornlikeur, en een koekje of Magdalena maar die bleken ook zeer oud te zijn en niet meer eetbaar!

We hadden nog net wat tijd voor douchen voordat we naar het restaurant konden voor de middagmaaltijd die altijd zeer goed verzorgd en smakelijk is.

Ook vandaag was het weer druk en om vijf uur waren alle bedden uitverkocht en reden de taxi’s af en aan om iedereen weg te brengen die geen bed meer had gekregen.

Marion, een van onze medehospitaleros geeft ‘s avonds een halfuurtje yoga voor de pelgrims en daar heb ik vanavond aan meegedaan. Even heerlijk ontspannen!

De rest van de avond verliep rustig, geen boze pelgrims en nog een meisje wat laat binnen kwam en aan een noodbed kunnen helpen zodat zij niet verder hoefde.

Vandaag 6.6 km gelopen.

1. Anneke:
    4 september 2018
    Na onze familiedag in Weert weer thuis en je laatste paar verslagen gelezen.Het is aldoor weer genieten om je te volgen en de foto's te bekijken.
  2. Willemien van der Meer:
    5 september 2018
    Na onze vakantie week in de Belgische Ardennen heb ik veel om bij te lezen.
    Ik vind het heerlijk jouw, jullie reis en zorg nu in Roncesvalles te kunnen blijven volgen.