Roncesvalles, 29 september 2023.

29 september 2023 - Roncesvalles, Spanje

Vanmorgen weer een keer wat vroeger uit bed ter ondersteuning van de wekgroep, en dan blijkt het toch elke keer weer een hele klus om iedereen om acht uur buiten de deur te hebben. De drie dames die gisteravond nog om half tien van de berg rolden, hadden vanmorgen absoluut geen haast om te vertrekken en een Fransman dacht eerst nog een paar spelletjes op zijn telefoon te moeten doen voordat hij aanstalten maakte om te gaan,  nog uitgebreid kletsen met de drie dames daarna tergend langzaam zijn schoenen aan trekken, zijn waterfles vullen, zijn appeltje uit zijn rugzak halen en zijn sandalen erin stoppen en je denkt dat hij dan eindelijk alles heeft en eenmaal buiten staat, blijkt hij nog zijn stokken te vergeten en er achter aan te moeten!😏

Een keer in de veertien dagen moeten alle kussenslopen een keer gewassen worden en we bedachten daar vandaag mee te beginnen op de eerste etage. 72 slopen wassen, drogen en weer om de kussens doen was voor ons team een fluitje van een cent en met zijn achten was de klus snel geklaard en konden we naar de koffie.
Om elf uur stond don Valentin klaar om ons deel twee van de rondleiding te geven, nu door de oude gebouwen van Roncesvalles. We begonnen in de oude herberg waar ik in 2014 nog geslapen en schoongemaakt heb, nu is het meer een soort cultuurhuis. Daarna de silo met de botten van lang geleden. De kloostergang en de kapittelzaal en de kerk met de crypte, voor mij al bekend maar voor onze vijf nieuwe hospitaleros nog een hele mooie ervaring.

Trouwens de nieuwe hospitaleros doen mee alsof ze dit al jaren doen en dat maakt het werk stukken makkelijker!

Ook vandaag hadden we weer kleine pelgrims, een jongetje van twee die met zijn ouders over de berg gewandeld kwamen met een kinderwagen en een partij bagage. Later nog een opa en oma die naar Santiago gaan wandelen en vier kleinkinderen lopen de eerste twee etappes met hen mee tot Pamplona.

Paulien zorgde vanavond voor een heerlijke gevulde groentesoep met krokant stokbrood, elke avond staat er weer iets lekkers voor ons klaar.

We dachten de derde etage leeg te kunnen houden maar dat lukte niet helemaal, na negen uur kwamen er toch nog twee wandelaars en twee fietsers zodat we in totaal 148 pelgrims in huis hadden!

Heerlijk weer, volop zon en 24 graden!

1. Mieke Maas:
    30 september 2023
    Knap dat je dit dag in, dag uit doet
  2. Bep:
    30 september 2023
    De dagen in de herberg zijn druk en nooit saai wel fijn dat jullie moed erin houden nog veel plezier en geniet van de vrije momenten.
  3. Gerda:
    30 september 2023
    Dat zijn heel veel kikkererwten! Eet smakelijk!
  4. Wim:
    30 september 2023
    Wat er op een dag allemaal te beleven valt op een plek. Mooi en boeiend elke dag erover te lezen.