Roncesvalles, 26 september 2023.

26 september 2023 - Roncesvalles, Spanje

Ook vandaag een relaxte dag.

Ik hoefde niet vroeg op dus de wekker op zeven uur, eerst Duolingo Spaans oefenen en lekker douchen. Daarna een kopje koffie en alvast de bedden afhalen en de afvalbakken leegmaken. Om acht uur gezellig ontbijten, elke morgen is er iemand anders aan de beurt om het ontbijt te verzorgen.

Om negen uur aan de schoonmaak, nu er minder pelgrims komen, hebben we ook minder schoonmaak werk en kunnen we sneller klaar zijn door te taken wat anders te verdelen.

Om half  elf zaten we bij Casa Sabina op het terras in de zon voor de koffie en klaar voor de rondleiding door het museum en de bibliotheek van het Colegiata door Don Valentin. De vijf nieuwe hospitaleros waren zeer verbaasd over de bijzondere en waardevolle stukken in het museum en de vele echt oude boeken in de bibliotheek. Na een glaasje Patxaran en een Magdalena waren we precies op tijd voor de middagmaaltijd, elke dag weer een heerlijke maaltijd. Om twee uur de opening van de herberg. Vanmiddag was het mijn beurt om Marisol te vervangen bij de mostrador, de incheckbalie en Angelique heeft een poosje meegekeken om te zien hoe dat werkt. Daarna ben ik de rest van de middag in de wasserij geweest waar het nu ook veel minder druk is en veel pelgrims met dit mooie weer hun was op de hand doen en buiten drogen. We wijzen ze wel op de centrifuge waarvoor we een donativo vragen maar Angelique vindt het vervelend om dat te doen. In de wasserij heb je vaak tijd om een gesprek aan te gaan met de pelgrims die een handwasje doen en dat is heel leuk, daar hoor je allerlei verhalen.

Na het avondeten nog even terug naar de wasserij voor de laatste wasjes en om nog wat mensen blij te maken met hun schone en droge was.
Door het mooie weer is het mogelijk om nog een poos buiten te zitten en op die manier ook contact te hebben met de pelgrims die altijd wel iets te vragen hebben. We verbazen ons vaak over hoe onvoorbereid pelgrims op pad gaan maar voor de meesten is het de eerste keer en vaak heel ver van huis en haard en wij hebben intussen allemaal ervaring opgedaan!

Vandaag 181 pelgrims die met prachtig zonnig weer over de berg zijn gekomen!

1. Bep:
    27 september 2023
    Fijn dat het wat rustiger is zodat jullie ook mer tijd voor ontspanning hebben. Geniet van het mooie weer en van de verhalen van de pelgrims.
  2. Marianne van der Werff:
    27 september 2023
    Leuk, bij jullie doet de maan het ook zo mooi....en je zit nog lekker samen buiten....echt genieten dus.
  3. Bert:
    27 september 2023
    👍rustige momenten om van te genieten
  4. Bep Offermans:
    27 september 2023
    Wat leuk om te lezen wat jou bezig houdt in Spanje. Je zegt dat je het niet druk hebt omdat er minder mensen zijn, maar je hebt toch genoeg te doen. Wel fijn dat het nog mooi is. Kun je nog fijn buiten zitten. Bedankt voor je mooie verhalen. Lieve groet Bep Offermans Zuijdwijk 🚶‍♀️🚶🚶‍♂️
  5. Clazien van Leeuwen:
    27 september 2023
    Heerlijk hoor dat het nog goed weer, voor jullie maar ook voor de pelgrims 👍
  6. Marianne van Uitert.:
    27 september 2023
    Klinkt allemaal heel gezellig. Het mooie weer doet ook veel. Heel leuk weer elke dag een verhaal. Groetjes en een fijne tijd.
  7. Gerda:
    27 september 2023
    Gezellig! Ik kom net van de 'Henri Moore' tentoonstelling, daar zie je ook 'moeder en kind' heel vaak terug als inspiratiebron, alleen een beetje anders....:-)