Roncesvalles, 24 september 2023.

24 september 2023 - Roncesvalles, Spanje

Vannacht een keer redelijk geslapen, misschien scheelde het dat ik niet zo vroeg op hoefde te staan of ik was intussen moe genoeg om te slapen.

Om kwart voor zeven liep de wekker af en heb ik eerst lekker gedoucht voordat ik aan het ontbijt klaarmaken begon. Peter B heeft geholpen met de koffie en Mark met het aan de gang krijgen van de oven en het klaarmaken van de roereieren.
De pelgrims waren vanmorgen niet zo snel zodat we pas om kwart over acht allemaal aan tafel zaten en brood en eieren al weer aan het afkoelen waren.

De ochtendschoonmaak verliep prima en we waren bijna klaar toen we hoorden dat we om kwart voor elf op appel moesten komen bij Marisol, zij is de vaste kracht van de herberg. We werden redelijk streng toegesproken over de dingen die volgens haar nog niet goed genoeg gingen zoals het sluiten van twee belangrijke toegangsdeuren aan de voor en achterkant, volgens haar was deze zelfs met een sleutel afgesloten maar volgens ons kon dat niet, maar ja, we zijn er verder maar niet op ingegaan. De moeilijkste pelgrims zijn Spanjaarden, Fransen en Italianen, dat zijn ook degenen die het hardst klagen over de herberg en de hospitaleros en dat komt grotendeels door de taal, zelf hebben Marisol en Zurine ook een hekel aan deze pelgrims. Marisol maakte ons met gebaren duidelijk wat er gebeurd als deze mensen boos worden. Spanjaarden moet je niet te rechtstreeks benaderen maar volgens een oud Spaans geldende regel door je broek te laten zakken en daardoor een soort nederigheid uit te stralen om de Spanjaard op de plaats krijgen waar je hem hebben wilt en dat legde ze uit met gebaren, zag er toch wel lachwekkend uit en dat gaf ook wel een beetje lucht aan de strenge preek. En omdat we toch bezig waren heb ik toch nog een keer gezegd dat voor ons het grootste probleem in de wasserij zit waar een grote wasmachine en droger al bijna het hele jaar stuk zijn en er nog steeds geen mannetje is geweest om dit euvel te verhelpen, zodat we de eerste avond tot half een bezig zijn geweest om alle was schoon en droog te krijgen. Vandaag lukte het gelukkig beter omdat er na vijf uur geen machinewas meer werd aangenomen en de wasserij om half acht klaar was, dat kon omdat het nu heel mooi weer was en veel was buiten gedroogd kon worden.

Na de koffie heb ik met Mark nog een stukje rondgewandeld bij de herberg en om een uur weer naar La Posada voor de lekkere lunch.

De middag verliep  relaxed, ook vandaag kwamen de pelgrims redelijk gespreid binnen en het weer was prima zodat de pelgrims tevreden waren over zichzelf, ons en de wasserij waar ik ook nog een poosje heb meegeholpen.

Cor heeft vanavond lekkere pannenkoeken gebakken en Angelique zorgde voor een frisse salade zodat we ook vanavond een lekkere maaltijd hadden👍

De avond verliep een beetje onrustig omdat er steeds pelgrims kwamen met allerlei vragen van mensen die toch nog steeds niet goed voorbereid op pad gaan. Maar als goede hospitalera geef je antwoord op alle vragen!

al met al weer een gezellige dag met een leuke groep hospitaleros!

1. Bert:
    25 september 2023
    Raar dat ze machinerie zo slecht onderhouden. Maar goed lukt je toch maar om de was droog te krijgen. Sterkte met die strenge Marisol.
  2. Thérèse:
    25 september 2023
    Bedankt weer voor het lange verhaal An!
    Je maakt daar van alles mee en samen lossen jullie het steeds wel op, knap!
    Mooie dagen verder!
  3. Marian Markesteijn:
    26 september 2023
    Wat kun jij toch mooi schrijven An
    Ik geniet van je verhaal en ik vind jullie toch ook wel goede probleem oplossers . Jullie komen ook van alles tegen maar met een goed humeur wordt het toch steeds weer opgelost. Eer van jullie werk 👍