Roncesvalles, 23 september 2023.

23 september 2023 - Roncesvalles, Spanje

Ondanks de oorverdovende stilte na de rumoerige nachten viel het niet mee om te slapen en hoorde ik toch allerlei geluidjes en de uilen in de buurt van de herberg. Ik heb nu een eigen kamer en dat is wel heel fijn.

Vanmorgen om half zes liep de wekker af om samen met Klaas om zes uur de pelgrims te wekken en uit te zwaaien. Ik mocht ook Jacobus in de oude kapel om zes uur wakker maken en de pelgrims in de winterherberg, altijd leuk om te doen.

De stroom pelgrims kwam langzaam op gang en het is altijd mooi om te zien hoe het pelgrimsvolkje zich door de gangen beweegt en een beetje aanrommelt om op gang te komen en uiteindelijk om acht uur allemaal weer weg te zijn. Ook vanmorgen weer veel dankbare pelgrims uitgezwaaid, voor de meesten is dit de eerste dag en nacht op de Camino en iedereen is wat onwennig en een beetje gespannen van hoe dat allemaal zal gaan. Vooral de pelgrims met de meeste vragen laten ook duidelijk merken dat ze blij zijn met onze hulp!

Na een lekkere ontbijt aan de schoonmaak, samen met Angelique zijn wij ingeroosterd om de tweede etage netjes te houden en al snel hadden we een schoonmaakritme gevonden en om kwart voor elf waren we, net als de anderen, klaar voor koffie bij Casa Sabina en het invullen van de menulijst voor de lunch bij La Posada. Even wat vrije tijd en een lekker driegangen etentje en om twee uur weer vol aan de bak met de pelgrims die ook vandaag weer mooi verspreid binnenkwamen, 224 in totaal.
Het weer was vandaag ook vriendelijker en de pelgrims minder koud en moe zodat het allemaal best wel is meegevallen.

Het blijft een uitdaging om steeds in wisselende talen de pelgrims te woord te staan maar meestal lukt dat wel!!!!

Nu weer in bed en hopen dat slapen beter gaat🥰 en morgen weer een nieuwe dag!

1. Marianne van der Werff:
    En lekker geslapen nu ?
    Wat een goede commentaren krijgen jullie op dat schrijfbord ....en An " the best" is natuurlijk het leukst !.
    Heel fijne dag verder.
  2. Bep:
    24 september 2023
    Hopen dat je vannacht beter geslapen hebt want dat is met al die drukte wel belangrijk. Voor vandaag een fijne dag en sterkte met al die pelgrims.
  3. Bert:
    24 september 2023
    Fijne dag, na een goede nachtrust.👍
  4. Desiree Hoppenbrouwers:
    Wat een drukte.
    Dat van taal wisselen herkenning ik, valt niet altijd mee, succes.
    Succes met de werkzaamheden.
  5. Henk Boender:
    24 september 2023
    Dit alles is heel herkenbaar. Ik zit afstand weer een beetje in de sfeer.
  6. Cocky:
    24 september 2023
    Leuk om je weer te volgen, An. Wat een bijzondere sfeer daar in de herberg. En wat een ervaring voor de pelgrims. Lijkt me een geweldige start voor ze. Voor jullie hard werken, maar het plezier spat er ook van af!
  7. Clazien van Leeuwen:
    25 september 2023
    Hopelijk slaap je nu beter en ben je flink moe geworden😀het is hard werken maar erg waardevol
  8. Mieke Maas:
    25 september 2023
    Ik wens je een goede nachrust, weer een heel verhaal