Roncesvalles, 16 oktober 2019

16 oktober 2019 - Roncesvalles, Spanje

Vanmorgen weer een vroege dienst dus om kwart over zes uit bed, snel aankleden, tandenpoetsen, thee zetten, muziek aan en naar beneden om de lampen aan te doen en de pelgrims uitzwaaien. De meeste vertrekken vrolijk en opgewekt en anderen lopen zonder iets te zeggen de deur uit.

Vandaag was er een uitje gepland voor ons hospitaleros. We hadden de taxi afgesproken voor half tien dus was het snel doorwerken om alles schoon en netjes te hebben. Gelukkig hadden we alleen de eerste verdieping vol gehad en zaten we allemaal om half tien beneden maar geen taxi. Ik begon zwaar aan mezelf te twijfelen over het afgesproken tijdstip maar gelukkig tegen tien uur kwam de taxi en die bleek bij Casa Sabina op ons te staan wachten!

De taxichauffeur bracht ons na een lange rit bij een prachtige kloof, la foz de Lumbier, waar Mieke en ik vorig jaar doorheen zijn gewandeld tijdens onze wandeling van Jaca naar Pamplona. Iedereen was enthousiast over de kloof en de vele vale gieren die hier leven. We zijn door de kloof gewandeld waar vroeger een trein doorreed met twee donkere tunnels.

Om kwart voor een moest de taxichauffeur weer terug zIjn en in vliegende vaart heeft hij ons teruggebracht naar Casa Sabina waar we juist op tijd waren voor de middagmaaltijd.

Vanmiddag was ik vrij en heb ik wat rust genomen, lekker gedoucht en later samen met Theo naar Burgete gewandeld voor courgettes en room voor het avondeten maar wel met een omweg zodat we 8 km gewandeld hebben en met de vijf van vanmorgen erbij in totaal 13 km.

Vanmiddag meldde een Russische jongen zich voor een stempel en hij vertelde dat al zijn spullen verdwenen/gestolen waren. We hebben hem aan wat spullen kunnen helpen zodat hij na 4000 km toch door kan lopen naar Santiago.

Vanavond even naar de kerk geweest voor de mis met de pelgrimszegen en verder een rustige avond gehad. Tegen negen uur kwam er nog een stelletje uit Litouwen met twee hondjes maar die hadden gelukkig een tentje bij zich want honden zijn niet welkom in de herberg.

Vandaag een mooie dag met zon en bewolking en een klein spatje regen, ongeveer 16 graden.

In totaal 120 pelgrims binnen en zes pelgrims in tentjes buiten.

1. Marianne van der Werff:
    17 oktober 2019
    Heel fijne laatste dagen An !
  2. Gerda:
    17 oktober 2019