Roncesvalles, 1 juni 2019z

1 juni 2019 - Roncesvalles, Spanje

Vanmorgen mocht ik samen met  Hanz de pelgrims om zes uur gaan wekken en uitzwaaien maar om 6.10 u kwamen we er al achter dat er iets niet goed gegaan was. De eerste pelgrim meldde zich dat er geld weg was en op een vreemde plek vonden we een tasje met paspoort en portemonnee van een Braziliaanse dame en een jongedame uit Roemenië meldde dat alleen haar sokken nog in de schoenenruimte waren en dat haar schoenen verdwenen waren. Daarna kwam er een Amerikaanse pelgrim op leeftijd die bijna al zijn geld kwijt was en een jonge man die zijn telefoon kwijt was, dus in plaats van rustig pelgrims uitzwaaien hadden we al vroeg Marisol en de politie over de vloer en waren we tot na acht uur bezig om alle pelgrims gerust te stellen en de deur uit te krijgen.

Gelukkig stond er om acht uur een heerlijk ontbijt voor ons klaar en konden we om negen uur beginnen aan de ochtendschoonmaak. Omdat er af en toe een pelgrim uit bed valt, zijn er nu oerdegelijke hekjes op de bovenbedden geplaatst waardoor het schoonhouden en verschonen van de bedden nu een behoorlijk lastige klus is geworden en we moesten even een routine vinden.

Om elf uur zaten we op het terras van Casa Sabina in het zonnetje  te genieten van een welverdiende koffie en konden we even napraten over wat er gebeurd was. Ook de politie kwam nog even langs met foto’s van mensen die blijkbaar verdacht zijn en of wij deze personen in de herberg gezien hadden.

Na een heerlijke goed verzorgde middagmaaltijd waren we om twee uur weer in de herberg en had ik een rustmoment en kon ik even een dutje doen en om half vijf ben ik weer naar beneden gegaan en ontdekte dat de Overloop al vol begon te raken en dat er pelgrims doorgestuurd zouden moeten worden. Gelukkig verliep alles rustig en mede dankzij het mooie weer was het voor de pelgrims niet  al te vervelend om te moeten wachten op de taxi’s die hen zouden wegbrengen naar plaatsen in de buurt waar nog wel bedden beschikbaar waren.

De hele avond bleef het nog onrustig en kwamen er nog pelgrims binnen. Om vijf over negen kwam er een Australische mevrouw nota bene op haar verjaardag nog van de berg afrollen, helemaal in tranen en haar hebben we een noodbed gegeven zodat ze weer op adem kon komen en tegen tien uur kwam er nog een pelgrim die gereserveerd had en een die dat niet had en voor beiden hadden we nog een bed.

Iets na tien uur konden we afsluiten en nog even genieten van alle verhalen en een afzakkertje nemen.

Dag 2 zit erop en heb ik 8 km gelopen.

1. Els:
    2 juni 2019
    Hoi An, wat een bizarre ervaring, al die gestolen spullen. Vreselijk lijkt me dat.
    Gelukkig hebben jullie alles weer onder controle kunnen krijgen.
    Ik ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen! Liefs van A&E
  2. Henk Boender:
    2 juni 2019
    Wat jammer dat zulke mensen de boel verpesten.
  3. Ellen:
    2 juni 2019
    Och An, wat is dit vervelend!!
    Pas goed op je zelf hoor😍😘.
    Ellen
  4. Clazien van Leeuwen:
    2 juni 2019
    Vreselijk dat stelen op de camino en jullie maar de mensen geruststellen die heel wat kwijt zijn en niets terugvinden. Hopelijk is dit de laatste keer vor jullie. Gezellig om weer in Roncesvalles aan het werk te zijn Hard werken maar je krijgt er zoveel voor terug👍Geniet maar dan doen wij het van je verhalen😄
  5. Marianne van Uitert.:
    2 juni 2019
    Even vergeten dat je op pad ging. Veel gedoe met Mariska. Nu alles gelezen. Ik dacht dat pelgrims eerlijke mensen waren. Groetjes van ons.
  6. Janny wind:
    2 juni 2019
    jammer om zo te beginnen joh.
    Wel fijn dat je je kilometers kon lopen om zo alles misschien
    weer een plek te geven.
    Op nieuw een bijzondere tijd wensen we je toe en denken
    aan je.
    Evert en Janny.