Een natte maandag.

10 juni 2019 - Roncesvalles, Spanje

Vandaag een hele natte regendag. De pelgrims werden uitgezwaaid door Henny en Donald en om acht uur was iedereen vertrokken.

Na de koffie bij Casa Sabina werden we opgehaald door Don Valentino en kregen we het vervolg van de rondleiding. Intussen ben ik wel zo’n beetje overal geweest maar toch blijft het mooi om te zien. De oude herberg waar ik met plezier pelgrims heb opgevangen, de oude kerk en het knekelhuis. Het blijft mooi. De bibliotheek met 15.000 oude boeken is altijd weer verbazing wekkend. Alles mag je pakken en er in bladeren. In deze bibliotheek komt bijna nooit  iemand, alleen hospitaleros die een rondleiding krijgen van Don Valentino.

Na de bibliotheek zijn we naar de kerk en de kerktoren gegaan en nog even naar de klokken geklommen. Wel jammer dat het slecht weer was want het was erg koud. En we hadden geen tijd meer voor een glaasje Patxaran!

Bij de maaltijd in La Posada hadden we het moeilijk gemaakt omdat er drie mensen twee voorgerechten wilden en geen hoofdgerecht. Gelukkig kwam het uiteindelijk goed en hebben we lekker gegeten.

Vanmiddag liep de herberg weer rustig aan vol met koude en natte pelgrims zodat er in de wasserij veel werk was en ze pas om tien uur klaar waren.

Vrij laat kwamen er nog twee vermoeide pelgrims binnen, een wandelaarster die een verwarde indruk maakte  en een fietser die zijn spullen naar Pamplona gestuurd had en hier gestrand was zonder iets bij zich te hebben. We hebben hem kunnen helpen met een slaapzak en een handdoek en wat kleding van de gevonden voorwerpen.

We hielden nog net een bed over en hoefden de doverloop niet te openen.

1. Marianne van der Werff:
    11 juni 2019
    Prachtig die boeken ! En dat herbarium met watermunt en oregano leesbaar...erg leuk. Geniet verder An. En wij van je verhalen 😁
  2. Henk Boender:
    11 juni 2019
    De tijd vliegt. Ik zal je dagelijks verslag straks missen
  3. Janny wind:
    11 juni 2019
    Heb je er foto's van kunnen maken?
    lijkt mij heel bijzonder.
    gr Janny
  4. Agnes:
    11 juni 2019
    Het lijkt dus wat rustiger te worden in de herberg. Geen grote aantallen pelgrims die noodgedwongen doorgestuurd moeten worden!
    Fijn!