Las Cabanes - Lauzerte 25,8 km

24 september 2022 - Lauzerte, Frankrijk

Na de regen van gisteravond was het vanmorgen weer droog en bewolkt en een prima wandeltemperatuur.

Na een goed ontbijt konden we weer op pad voor 25 km naar Lauzerte. Vandaag opnieuw een afwisseling in paden en wegen en ook weer klimmen en dalen, niet meer zo intensief als in het begin maar soms toch nog weer even heftig. De heuvels hier zijn wat vlakker en dat maakt het ook mogelijk om afstanden van 25 km makkelijker op een dag te doen.

Niet alleen de paden waren afwisselend maar ook de omgeving, het eerste deel tot Montcuq was bijna helemaal bospad met later een meer open terrein met asfaltweg. Zagen we eergisteren allemaal mannetjes met groene pakken en geweren waar ze niet mee wilden schieten, vandaag zagen we mannetjes met oranje jasjes en geweren waar ze wel mee wilden schieten maar dan op wild want er was een drijfjacht en we hoorden ook veel hondengeblaf.

Het zicht op Montcuq was prachtig, een oud stadje met mooie huizen en torens, de route ging niet door het stadje en dat was wel een beetje jammer omdat we niet veel extra wilden lopen en hebben daarom alleen een koffiestop gehouden en niet het stadje bekeken.

Vonden we in het begin van onze route regelmatig een picknickplaats met wc en drinkwater, in deze regio is dat niet zo en is het vaak zoeken naar een geschikt plekje om te lunchen, ook omdat we maar door heel weinig plaatsjes komen.

Na de lunchpauze vervolgden we onze route met een stevige klim en later een mooi bospad waar ik struikelde over een klein stukje boomwortel wat boven het pad uitstak, gelukkig had ik een zachte landing en alleen vieze handen en geen verder ongemak.

En als je een stuk geklommen bent, weet je dat er ook weer gedaald moet worden en daar kregen we een waarschuwing voor een gevaarlijke afdaling, gelukkig voorzien van een koord waaraan je steun had bij het afdalen.

Om in Lauzerte te komen moest er weer geklommen worden, we zagen het stadje al boven op de heuvel liggen. We hadden niets gereserveerd en zijn dus op goed geluk naar boven geklommen en vonden al snel een mooie gite midden in het oude centrum waar nogal volop plaats was.

We hebben ons gedoucht en even uitgerust en zijn het stadje wat verder gaan bekijken. Het ligt hoog dus heb je ook prachtig uitzicht op de omgeving en de mooie wolkenluchten. Gelukkig bleef het de hele dag droog en aangenaam wandelweer.

Omdat er slechts een andere gast in de gite was, was er geen halfpension maar er zouden in het lager gelegen gedeelte van het stadje wel een paar restaurants zijn en daar zijn we naar op zoek gegaan maar we moesten zover dalen dat we het opgegeven hebben en uiteindelijk gekozen hebben voor het restaurant hier om de hoek waar we heerlijk gegeten hebben samen met twee andere pelgrims die we al eerder ontmoet hadden. Mieke moest even wachten op haar salade omdat er een kleine rups op haar tomaat zat en zij een nieuwe salade kreeg.

Weer een prima wandeldag en heel leuk om te zien en te lezen dat we gevolgd worden op ons wandelavontuur.

1. Mieke Maas:
    24 september 2022
    Wat knap weer zo’n wandeling en een mooi verhaal.
  2. Bert:
    24 september 2022
    Mooie route
  3. Desiree Hoppenbrouwers:
    Leuke foto’s,
    Gisteren 5 km gelopen deel van triatlon. We hebben er 52 min over gedaan. Ben benieuwd hoelang jullie over de km doen.
    Dit was gewoon , zand of plaveisel. Groetjes
  4. Anja:
    25 september 2022
    Wat een avontuurlijke wandeling An! Geniet ervan.
    Groetjes, Gerard en Anja
  5. Marianne van der Werff: