Cahors - Las Cabanes 25 km plus wandeling door Cahors.

23 september 2022 - Las Cabanes, Frankrijk

De gite waar we afgelopen nacht hebben geslapen was een soort ouderwetse jeugdherberg, was ook wel af te leiden van de naam, en hier waren allemaal jongeren en nu snappen we wel de verbaasde blikken bij de ontvangst toen daar twee dames op leeftijd zich melden voor onderdak. We wilden een gite in het centrum om de stad een beetje te zien voordat we aan onze wandeldag zouden beginnen. Tot elf uur was het nogal onrustig maar daarna hebben we toch een rustige nacht gehad en hebben we de jongeren niet meer gehoord.
Vanmorgen hebben we in de keuken een kopje thee gemaakt en de thermos  gevuld met heet water voor onderweg en zijn we de oude stad ingelopen om een indruk van Cahors te krijgen. In de mooie oude kathedraal hebben we een kaarsje aangestoken en zijn daarna richting de bekende oude brug, de Valentre, gelopen en onderweg hebben we nog wat brood, koek en koffie gekocht voor ons ontbijt. Bij de brug troffen we een pelgrim die we de dag ervoor in Varaire hadden ontmoet en zij heeft een foto van ons gemaakt op de brug.

Na de nodige foto’s op en van de brug begon een steile, best lastige klim om weer uit het dal van de Lot te komen. We hadden wel steeds mooi uitzicht op de brug en de stad.
Daarna ging de wandeling deels over asfaltwegen en een stuk langs de snelweg, een heel verschil met gisteren. Gelukkig was er ook vandaag veel afwisseling in de paden en niet al te veel hoogte verschil zodat het redelijk goed te lopen was. Vandaag geen strakblauwe lucht maar sluierwolken en een prima temperatuur, soms een beetje broeierig.

In Labastide vonden we een restaurantje waar we koffie konden drinken met een croissantje erbij en zijn we weer verder gewandeld over wisselende paden en wegen met af en toe mooie vergezichten en vandaag weinig stenen muurtjes en meer bos, dus ook geen koeien. Zoals de route loopt, lijkt Frankrijk leeg en verlaten met af en toe een gehucht of dorp.

In Trigodina zagen we een gite en omdat we twijfelden of we wilden stoppen of doorlopen, hebben we gekeken of er nog plaats was en dat was in een chalet, een soort tuinhuisje, maar daar hadden we niet zo veel zin in en omdat het pas twee uur was en nog 8 km naar Las Cabanes zijn we toch maar doorgelopen. Intussen begon de lucht steeds verder te betrekken en vonden we in Las Cabanes gelukkig net op tijd onderdak in een leuke gite met gezellige mensen voordat de regen met bakken uit de lucht kwam.

Hier konden we weer uitrusten en ‘s avonds genieten van een lekkere maaltijd.

1. Mieke Maas:
    23 september 2022
    Iedere keer weer zo leuk om je verhaal te horen en wat een afstanden, petje af.
  2. Bert:
    23 september 2022
    Wat een leuk verhaal, wel veel en mooie kerken.
  3. Els:
    23 september 2022
    Weer een prachtige dag, An en Mieke!
  4. Desiree Hoppenbrouwers:
    24 september 2022
    Mooie plaats, fijn dat jullie de bui voor waren.
    Nog veel wandel plezier.