Jaca-Arres 25 km.

23 augustus 2018 - Jaca, Spanje

Jaca is een levendig stadje en als de temperatuur ‘s avonds nog 24 graden is, is iedereen van jong tot oud nog laat op de terrasjes en op straat en wij als pelgrims liggen dan al een paar uur in bed te zweten en verwoede pogingen te doen om te slapen, vergeefse moeite dus.

De herberg in Jaca heeft 32 bedden en afgelopen nacht waren er voor het eerst deze zomer 30 bedden bezet. Deze route is heel rustig en we kunnen hele tijden lopen zonder andere pelgrims te zien.

De route van vandaag was redelijk makkelijk te lopen, af en toe een klimmetje maar verder grotendeels over mooie onverharde paden. Enig nadeel was wel dat de route regelmatig dicht langs de autoweg  lag. We waren om 7.15 u al op pad omdat het vandaag weer warm zou worden. We dachten een koffiestop te houden bij hotel Aragon maar dit was geheel verlaten en vervallen dus hebben we onze heetwater voorraad aangesproken. In Santa Cilia vonden we een bar voor een bocadillo en koffie en later nog een restaurant waar we weer op adem konden komen met een kopje thee.

Bij Puenta la Reina de Jaca zijn we verder gelopen naar Arres en moesten we nog twee kilometer op een smal bospad omhoog lopen om uiteindelijk in het prachtige hooggelegen dorpje Arres uit te komen. De inspanning van het klimmen zeer de moeite waard.

Hier vonden we in een gastvrije herberg een bed, een douche en een warme maaltijd. Hier vonden we ook weer wat pelgrims die we eerder gezien en gesproken hadden.

De hospitalero van de herberg had de sleutel van de oude kerk zodat we de kerk konden bezichtigen.

Na een hele gezellige en lekkere gezamelijke maaltijd zijn we naar de zonsondergang boven de bergen gaan kijken en nog even het dorpje doorgelopen, een soort openluchtmuseum.

Vanavond op tijd naar bed, morgenochtend staat om zes uur het ontbijt voor ons klaar!

1. Ger Jansen:
    23 augustus 2018
    Hallo An en Mieke, het blijf boeiend en zelf een beetje spannend om je reisverhalen te lezen en de foto's te bekijken dit is iets waar jullie trots op mogen zijn en zeker met plezier aan zullen terug denken.
    Hartelijke groet, Ger.
  2. Henk Boender:
    23 augustus 2018
    Prachtige plaatjes. Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.
  3. Lijten Marianne:
    24 augustus 2018
    Dag An en Mieke, wat een mooie route lopen jullie! Ik geniet elke dag van de mooie foto’s!
    Loop ze!
  4. Bep:
    24 augustus 2018
    Zo te lezen gaat het goed met jullie en genieten van al het moois om jullie heen nog veel wandel plezier.
  5. Kees van Hees:
    24 augustus 2018
    Leuke en mooie verslagen hoor!!
  6. Marianne van Uitert.:
    24 augustus 2018
    Hallo An en Mieke. Mooie wandeling en fotos.Slechte nachten zo te lezen. Wij zijn vandaag naar Dachau consentratie kamp geweest . Altijd indrukwekkend. Ook veel regen. OP de terugweg naar Possenhofen waar een klein Keizerin Sissi emuseum is. Morgen nog een dag naar Munchen. GRO