Arres-Ruesta, 28km.

24 augustus 2018 - Ruesta, Spanje

Vandaag een lange warme speciale wandeldag.

Gisteravond om tien uur lagen alle pelgrims in bed en ging het licht uit. Het leek een rustige nacht te worden maar dat viel toch een beetje tegen want bijna iedereen moest wel een keer naar de wc en dan springt automatisch het licht aan.

Vanmorgen om zes uur werd het ontbijt klaar gezet en was iedereen al snel uit bed en om kwart voor zeven konden ook wij vertrekken. De route van vandaag was lang en eenzaam. Op de eerste 18 km was er geen dorp of stadje waar we iets konden gebruiken dus moesten we echt voor ons zelf zorgen. Gisteren liepen we bijna de hele dag dicht langs de autoweg en vandaag hebben we in totaal een auto zien rijden op de weg waarop wij liepen. Soms lange rechte zandwegen, goed voor het medidatieve wandelen en  dan weer slingerende wegen door een leeg land. Veel akkers waar de oogst al van af was of ruige heuvels en steeds in de verte de Pyreneeën.  Er zouden twee doorwaadbare plaatsen zijn maar die waren intussen voorzien van een bruggetje.

Tegen half een kwamen we in Artiede waar we eindelijk weer een paar pelgrims zagen en waar we een broodje konden eten. Daar hebben een goede rustpauze genomen om daarna aan de laatste 10 km te beginnen. Intussen was het weer flink warm geworden en moesten we regelmatig stoppen om wat te drinken. Vandaar hebben we een heel eind over een oude niet meer gebruikte asfaltweg gelopen en de laatste kilometers volgden we weer een smal slingerend bospad en konden we uitkijken over het stuwmeer van Yea.

Om vier uur waren we in Ruesta, een verlaten en vervallen dorp waar een grote pelgrimsherberg is en waar we kunnen overnachten en waar we ook avondeten en ontbijt hebben want verder is hier niets!

Na de maaltijd zijn we met een groep pelgrims en de eigenaren van de herberg naar een kleine oude kapel gelopen, ongeveer een km van de herberg over een pad met veel stenen en daar hadden we niet op gerekend op onze slippers, waar de vleermuizen om onze oren vlogen en waar speciale muziek gemaakt werd met een hang en een harmonikum. Een hele speciale avond in de donkere kapel met slechts een paar kaarsjes verlicht. Als afsluiting gingen ze rond met klankschalen die we allemaal even vast mochten houden terwijl zij de klankschalen deden klinken.

In het donker moesten we weer terug naar de herberg en zagen bij de brug over de rivier juist de maan boven de bergen uit komen.

Vandaag in totaal 31 km gelopen door een zeer afwisselend landschap en volop genoten.

1. Ellen:
    25 augustus 2018
    Hi An en Mieke, wat een prachtige verhalen met foto´s!!
    Hier vandaag een beetje herfst...
    Lieve groet en genieten van alles, Ellen