Hospitaleros uitje.

13 juni 2019 - Roncesvalles, Spanje

Voor vandaag hadden we een uitje gepland voor onze groep. We boften dat we gisteren slechts 125 pelgrims in huis hadden zodat we vanmorgen snel klaar waren met de schoonmaak en om tien uur stond de taxi voor ons klaar. Ik dacht dat ik bij La Posada duidelijk gemaakt had dat we vandaag een lunchpakket voor acht personen wilden hebben om tien uur en dat we niet zouden komen lunchen. Wie schetst mijn verbazing dat ze om tien uur de tafel keurig voor ons gedekt hadden?🤔 Alles werd snel in zakjes en pakjes gedaan en konden we op pad met twee stokbroden, twee flessen wijn, kaas en ham en fruit.

De taxi chauffeur reed eerst naar zijn huis om daar voedsel op te halen voor de vale gieren om ze naar beneden te lokken zodat we ze goed zouden kunnen zien maar helaas, de gieren lieten zich niet zien en zijn we naar de volgende stop gegaan. Een mooi oud kerkje uit de 13de eeuw. Even verder kregen we uitzicht over het stuwmeer met een vrij nieuw dorp waar de taxichauffeur woont, en dat gebouwd was boven het oude dorp wat nu verdwenen was onder het water.

We vervolgden onze route langs het stuwmeer en op een mooie picknickplek hebben we onze lunch gebruikt.  Even verderop wist de chauffeur nog een mirador waar we een mooi uitzicht hadden over het dal.

Onze eindbestemming van vandaag was de ruïne van een oude munitiefabriek waar nu volop wordt gewerkt aan de restauratie.

Op de terugweg was het erg stil in de bus, iedereen was een beetje slaperig geworden na bijna twee weken hard werken, het rijden over slingerende en het bekijken van al de bijzondere plekken.

We waren mooi op tijd terug om onze werkzaamheden op te pakken en ook vandaag kwamen de pelgrims gespreid binnen en bleef het aantal steken op 161 pelgrims zodat we ook vandaag de overloop niet nodig hadden.

Vanavond bedachten we voor het slapen gaan nog even naar buiten te lopen en terwijl we bij de kerk liepen, kwam er nog een zeer late pelgrima aan. We hadden wel gezien dat er nog een koffer niet was opgehaald en vroegen ons af of we daar nog iets mee moesten. De vrouw was doodmoe en heel erg opgelucht dat ze door zoveel mensen werd opgevangen. We hebben haar mee naar binnen genomen en een bed op de derde verdieping gegeven zodat we niet te veel mensen hoefden te storen.

Al met al weer een bijzondere dag.

1. Henk Boender:
    13 juni 2019
    Wat een belevenissen. Vandaag nog even de tanden op elkaar en morgen is het alweer voorbij.
  2. Leny:
    13 juni 2019
    Hoi An,
    Het was weer leuk om je via dit blog te volgen.
    Van alles meegemaakt en ook nog gezellig met de taxi erop uit.
    Nog een mooie afsluiting.
    Lieve groetjes,
    Leny