Hospitaleren in Roncesvalles

30 mei 2019 - Roncesvalles, Spanje

Gisteren ben ik met de trein vanaf Culemborg via Rotterdam en Parijs naar Bayonne gereisd en daar heb ik samen met Ali, Hans en Marion, drie mede hospitaleros en medereizigers een lekkere pizza gegeten voordat we verder reisden naar Saint Jean Pied du Port. Een mooie treinreis van een uur de Pyreneeën in. In SJPP hebben we transport geregeld voor onze koffers en rugzakken en onze overnachtingsplek opgezocht. Hier onze spullen achtergelaten en het dorp in voor een lekker biertje.

Vanmorgen om zeven uur uit bed en na een lekker ontbijt en een gezellig praatje met de eigenaar van de herberg met zijn vieren op pad gegaan.

Even de kerk ingelopen om een kaarsje aan te steken en bij de bakker langs voor een lekker broodje en we konden om negen uur beginnen aan onze wandeling over de berg naar Roncesvalles waar we samen met nog vier andere hospitaleros veertien gaan werken.

De eerste acht kilometer tot Orison is best wel heftig door de steile stukken en dat kost tijd en moeite. We waren toch nog onverwacht snel bij Orison waar we koffie met Baskische taart hebben genomen om bij te komen en om de volgende twintig km aan te kunnen.

Vandaar is het meestal minder steil maar toch nog veel klimmen. Van 175 m moesten we naar 1430 m. en dan weer naar 950 m.

We boften enorm met het weer. In de morgen lekker fris en al snel lekker warm, blauwe lucht en bijna geen wind.

We hebben genoten van de prachtige uitzichten en van de vele gieren die boven onze hoofden vlogen. De paarden en de schapen die overal vrij rond lopen.

Na een lastige steile afdaling kwamen we om vier uur aan bij de herberg en zijn we een biertje gaan drinken. Terwijl wij op het terras zaten kwam de bus uit Pamplona en daar stapten Donald en Henk uit. Henny en Hans kwamen tegen kwart voor zes en meldden zich bij ons in La Posada het hotel waar wij vannacht overnachten. Het team is nu dus compleet!

Straks nog met zijn achten uit eten en dan zit dag twee er op en gaan we morgen aan het werk.

Wordt vervolgd! Lieve groeten.

1. Mieke Maas:
    30 mei 2019
    Mooie start An en ik hoop nog veel verhalen va je te lezen
  2. Conny:
    30 mei 2019
    Succes An en veel plezier met elkaar!
  3. Marianne van der Werff:
    30 mei 2019
    Dat lijkt een soort thuiskomen hè ? En weer ontzettend stoer zo'n klimweg er naartoe. Petje af hoor ! En leuk om je (beeld-)verhalen weer te volgen . Good luck en veel plezier 💖
  4. Anske wammes:
    Godert en Anske
    Veel plezier en vooral genieten van de mooie momenten.
  5. Marjolein:
    30 mei 2019
    Dat klinkt goed allemaal, lekkere pizza, lekker biertje, lekker ontbijt, lekker fris😊
    Fijn verblijf en succes met werken.
    Liefs uit Helmond
  6. Willemien van der Meer:
    30 mei 2019
    Hoi An, fantastisch om te lezen hoe je alweer de Pyreneeën bent overgestoken. En het klinkt goed de sfeer zo onderling. Succes de komende periode.
  7. Leny:
    31 mei 2019
    Hoi An, leuk om je weer te volgen, succes met het werk en vooral genieten!!
  8. Kees van Hees:
    31 mei 2019
    Veel plezier en geniet er maar van.
  9. Hanneke Kean:
    31 mei 2019
    Hi An, dapper om weer te gaan hospitaliseren in Roncesvalles. Ik neem aan dat het gezellig is en veel voldoening geeft. Veel plezier.
  10. Henk Boender:
    Hallo An
    Als ik het relaas van jullie wandeling over de berg lees wordt ik positief jaloers. Ik wens jou en je medehospitaleros twee hele mooie weken.
    Hartelijke groeten Henk B (hospitalero in ruste)