In de bus van Bayonne naar Parijs, 3 juni 2023. 20 km.

3 juni 2023 - Almere, Nederland

Vanmorgen na een goed ontbijt om kwart over zeven begonnen we aan onze laatste wandeldag op de via Podiensis. In het eerste dorp wat we tegenkwamen zijn we op zoek gegaan naar een bakker omdat er ook vandaag onderweg niets te vinden zou zijn tot kort voor Saint Jean Pied du Port.

De route volgde eerst grotendeels de doorgaande weg maar dan wel over onverharde paden of landweggetjes een eindje van de weg vandaan zodat we wel steeds het verkeer hoorden. Na acht km kwamen we in een dorp waar we onze eerste stop hebben gehouden precies tegenover een schapenboerderij waar we getuigen waren van het verplaatsen van een enorme kudde die slechts langzaam op gang kwam, het gezegde ‘als het  eerste schaap over de dam is, volgen er meer’ ging hier niet echt op. De herderin moest veel moeite doen om de kudde op gang te krijgen.

Verder was de route vrij makkelijk te doen met af en toe een klimmetje, met mooie uitzichten en een lekkere temperatuur!

In Saint Jean le Vieux hebben we nog een koffiestop gehouden met gateau Basque, een specialiteit van deze streek en een praatje gemaakt met een Fransman die we al eerder gesproken hadden en die met zijn camper en zijn fiets zijn vrienden volgt en van onderdak voorziet, zodat hij ons meerdere keren gezien had.

Nog een uurtje verder en we waren om half twee in Saint Jean Pied du Port waar een paar vriendelijke mannen bereid waren om een paar foto’s van ons te maken bij de toegangspoort van Saint Jean.

Het pelgrimskantoor was nog niet open en we besloten een broodje te eten en te wachten tot het om twee uur open zou zijn en daar hebben we een praatje gemaakt met een Nederlander die op de fiets onderweg was naar Santiago. Nadat we stempels in ons pelgrimspaspoort hadden gekregen zijn we naar de kerk gegaan om een kaars aan te steken op de goede afloop van  onze wandeling en een speciale foto van Maria te maken.

Op een terrasje nog wat gedronken en een praatje gemaakt met een Nederlands stel die ook op de fiets onderweg waren.

Om half vijf de trein naar Bayonne en daar gekeken waar de bus zou vertrekken. Nog even wat gegeten en op de bus gewacht die keurig op tijd om 20.38 u vertrok.

Nu gewoon rustig blijven zitten tot we morgenochtend om zeven uur in Parijs zijn en daar een overstap hebben naar Eindhoven.

We hebben zo’n 300 km gelopen in 15 dagen met slechts een keer een paar uurtjes in de 🌧️⛈️, verder veel ☀️ en ongeveer 25 graden.

Dank voor alle leuke reacties en het met ons meelopen en meeleven!🥰

1. Bert:
    Goede reis naar huis
  2. Willemien van der Meer:
    3 juni 2023
    Dank voor alle mooie reisverslagen en goede reis naar huis.
    Jullie hebben best snel gelopen hoor, chapeau.
  3. Adrie:
    3 juni 2023
    Een veilige terug reis en tot gauw🚶🏼‍♀️
  4. Paulien Hermes:
    3 juni 2023
    Leuk om jullie avonturen mee te beleven. Goede terugreis en de groetjes, ook van Theo.
  5. Bep:
    3 juni 2023
    Fijn dat jullie de wandelingen tot een goed einde hebben gemaakt. Goede reis naar huis.
  6. Mieke Maas:
    3 juni 2023
    Het was zo leuk om al jouw verhalen te lezen en ik wens je een vlotte reis naar huis
  7. Hannie van Londen:
    3 juni 2023
    Het was weer heel leuk om (op papier 😀) met jullie mee te wandelen.
    Goede reis naar huis!
  8. Kees Bastianen:
    3 juni 2023
    Werkelijk fantastisch al die belevenissen en nu snel naar huis 🏠. Goede reis.
  9. Els:
    4 juni 2023
    Weer een hele prestatie, An!!
    Goede reis naar huis!
  10. Marianne van der Werff:
    4 juni 2023
    Geweldig gedaan An ! Dankjewel voor al je verhalen en foto's....goede reis verder....en tot gauw weer samen aan de wandel !
  11. Desiree Hoppenbrouwers:
    4 juni 2023
    Hallo An, wat een prestatie weer zoveel km gelopen en nu op weg naar huis.
    Rust maar lekker uit en geniet na van de wandelingen, de mooie landschappen die jullie gezien hebben, en de mensen die je ontmoet hebt.. Fijn dat het weer meezat. Leuk om alles te lezen met de mooie foto’s. Groetjes
  12. Anske:
    4 juni 2023
    Ik heb genoten van je verhalen.
    300 km goed hoor.
    Veilige reis naar huis.
  13. Leny:
    4 juni 2023
    Hallo An, het was weer heel leuk jullie te volgen en wat fijn dat het goed is gegaan.
    Weer welkom thuis in Culemborg!
  14. Kees:
    4 juni 2023
    Mooie reis. Goede terugreis gewenst.
  15. Dick de Leng:
    4 juni 2023
    Mooi om zo de reisverhalen te mogen volgen,dank ! En straks weer welkom in Culemborg .
  16. Marian Markesteijn:
    4 juni 2023
    Wat fijn dat ik zo met jullie mee kon reizen door al die prachtige verhalen en foto’s.
    Nu lekker nagenieten van jullie mooie wandelreis. Liefs
  17. Ellen:
    🥰🙋‍♀️
  18. Thérèse:
    5 juni 2023
    Mooie reisverhalen. 300 km gelopen, geweldig!
    Goede terugreis!