Santiago, 5 oktober 2018. 10 km.

5 oktober 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Santiago de Compostela is niet alleen een pelgrimsplaats en toeristenstad maar ook een studentenstad en dat was te merken vannacht. Tot ongeveer vijf uur vierden de studenten feest met veel muziek en gezang en dat doen ze elke donderdagavond!!!!  Dus slapen lukte niet erg, zo is er altijd wel iets wat me uit de slaap houdt. Gelukkig is mijn kriebelhoest nu redelijk onder controle en valt het ‘s nachts heel erg mee. Overdag overvalt het me nogal eens, er zijn veel rokers en de rook irriteert mijn luchtwegen.

Voor vandaag stond er niet veel op het programma. Een laat ontbijt en een beetje rondhangen in en om de kathedraal. Veel pelgrims zien aankomen die elkaar in de armen vallen, foto’s maken en naar huis bellen om te laten weten dat ze er zijn.  En natuurlijk ook heel veel toeristen die met een grote schelp lopen en met de toeristentreintjes de stad zien.

Nog een laatste keer naar de pelgrimsmis in de kathedraal, in file naar binnen en zoeken naar een plekje en helaas vandaag geen botumeifero. Dat moet voor veel pelgrims een teleurstelling zijn want het is toch een speciale ervaring om zo je pelgrimstocht af te sluiten.

Lunch met Fabio en naar het busstation om hem uit te zwaaien, hij vliegt vandaag terug naar Italië.

Ik heb een paar keer geprobeerd om in te checken voor mijn vlucht van morgen maar loop steeds vast in het programma en snap niet wat ik verkeerd doe of wat ik over het hoofd zie.

Weer even de stad in om nog te genieten van de levendigheid van de stad en een Klara, soort Radler, op een terrasje op een pleintje terwijl ik mijn blog met verhalen en foto’s vul.

De oude binnenstad van Santiago is net een doolhof en elke keer is het weer een verrassing waar ik uitkom. Gelukkig is het niet groot en vanaf de kathedraal vind ik mijn weg wel weer.

Omdat het me nog steeds niet lukte om in te checken ben ik naar een reisbureau gegaan om te vragen of zij me konden helpen en volgens hen is het geen enkel probleem bij Vueling. Ik heb mijn vluchtgegevens en incheckcode. Bij Ryanair zou dit wel een probleem zijn en extra geld kosten.We zullen zien morgen.

Nu nog een keer uit eten in Santiago en op tijd naar bed om morgenvroeg naar het vliegveld te gaan.

Nu ik niets meer hoef, merk ik pas hoe moe ik ben en nu toch wel graag naar huis wil. 😏😏😏

1. Bep:
    5 oktober 2018
    Hopen dat je ondanks dat je moe bent toch weer een goede reis heb gehad. Veel succes morgen op het vliegveld en een goede reis naar huis. 💋
  2. Marianne van der Werff:
    6 oktober 2018
    Fijne thuiskomst An !
    En dan met verbazing terugkijken naar het aantal voetstappen dat je daar neergezet hebt. Ik hoop je hier gauw weer te zien.
    Alle goeds voor jou !