Santiago, 30 september 2018. 17 km.

1 oktober 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Gelukkig viel het vannacht mee met de kriebelhoest en heb ik dankzij de Pharmacia redelijk geslapen. Om zeven uur de wekker en om half acht op pad in het donker samen met Duitse Andrea. Het was nog 8 km lopen en vlak voor het centrum vonden we een plekje voor een ontbijt. Daarna ben ik alleen doorgelopen naar de kathedraal en vond daar al snel wat pelgrimsvrienden en samen hebben we foto’s gemaakt en wat gedronken. Ik dacht dat het zo vroeg op de ochtend nog niet druk zou zijn bij het pelgrimskantoor voor de Compostela maar daar stond al een lange rij pelgrims te wachten en daar had ik niet zo veel zin. Ik ben richting de kathedraal gegaan om op tijd te zijn voor de mis maar ook daar stond al een lange rij en de kathedraal was overvol om elf uur terwijl de mis pas om twaalf uur begint. Hier kwam ik een Duitse vrouw tegen waar ik eerder een maaltijd mee had gedeeld in Arcade. We vonden nog een plekje op de trap bij de uitgang waar we wel alles goed konden zien en volgen. In de kathedraal mogen geen foto’s met flits gemaakt worden en zeker niet tijdens de mis maar er was een speciale groep waar dat niet voor gold! En zij hadden ook keurig gereserveerde plekken!!! Aan het einde van de viering was er natuurlijk de befaamde Botufeimero, altijd weer indrukwekkend.

Na de mis heb ik Italiaanse pelgrim Fabio weer ontmoet en met hem heb ik de dag in Santiago doorgebracht en ga ik naar Muxia wandelen. Waar Angel is, weet ik niet maar ik kreeg een foto van hem voor de kathedraal dus blijkbaar is hij nog niet naar huis maar heeft geen moeite gedaan om mij te vinden.

Nog een paar keer gekeken bij het kantoor voor de Compostela maar daar bleef het de hele dag druk en om half zes ben ik toch maar aangesloten in de rij en na vijftig minuten en een gezellig praatje over Camino’s en Utreia met drie Franse pelgrims mocht ik mijn Compostela in ontvangst nemen van een vriendelijke jonge man die mij feliciteerde met deze prestatie.

De stad is vol met toeristen en pelgrims en zeker met dit mooie warme weer is het heel gezellig om weer hier te zijn.

1. Marianne van der Werff:
    1 oktober 2018
    Van harte gefeliciteerd An met dit resultaat !
    En plezier met het vervolg !
  2. Agnes:
    Top An!!
  3. Henk Boender:
    1 oktober 2018
    An, van Harte gefeliciteerd met deze prestatie.
  4. Conny:
    1 oktober 2018
    An, gefeliciteerd. Supergoed van je en voor morgen ook alvast mijn felicitaties :-)
  5. Connie van Koningsbrugge:
    1 oktober 2018
    Gefeliciteerd met dit resultaat. Het moet toch indrukwekkend zijn om al die pelgrims daar te zien, die ook allemaal hetzelfde gezien en beleefd moeten hebben. Jammer dat ook hier de commercie voet binnen de (kerk)deur krijgt, maar het blijft een mooie ervaring, denk ik zo.💐👍🏻
  6. Henk:
    1 oktober 2018
    Een mooie wandeling vanuit Oloron Sainte Marie via Obanos naar Roncesvalles; twee intensieve hospitaleerweken in de pelgrimsherberg in Roncesvalles; aansluitend de Camino Portugues; en nu nog naar Muxia! Diep respect An! Proficiat.
  7. Leny:
    Lieve An, het is je weer gelukt een Camono te lopen, Proficiat🥂😗💪🌻
  8. Clazien van Leeuwen:
    1 oktober 2018
    Gefeliciteerd An Wat mooi om weer in Santiago aan te komen na een lange maar goede caminotocht. Heel goed van je👍
  9. Ria en Bert:
    1 oktober 2018
    Gefeliciteerd An en bedankt voor je mooie verhalen en foto’s
  10. Els:
    1 oktober 2018
    An, wat een doorzetter ben je toch. Nooit opgeven..... een voorbeeld ben je!!
    Gefeliciteerd!!
  11. Anske wammes:
    1 oktober 2018
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie.
    We doen je het niet na.
    Voor morgen alvast gefeliciteerd en een fijne verjaardag.
  12. Bep:
    1 oktober 2018
    Fijn dat het weer gelukt is gefeliciteerd en nu maar rustig aan doen en nog genieten van het mooie weer daar nog veel plezier. 💋 👍
  13. Wim en Miep Opbroek Herkenbosch:
    1 oktober 2018
    An, proficiat met je prestatie en nou nagenieten en uitrusten!
    groetjes vanuit Limburg
  14. Kees van Hees:
    An gefeliciteerd.
    We hebben respect voor je prestatie.
    Tevens alvast onze felicitaties voor je verjaardag.

Groeten,
    Ria en Kees
  15. Thérèse:
    Hoi An,
    Je hebt weer van alles beleefd daar en en een super prestatie geleverd, gefeliciteerd!
    Dank voor al je verhalen.
    Morgen 2 oktober, jarig!
    Hartelijk gefeliciteerd en een gezellige dag daar! Hoera!
    Wij denken en proosten hier op jou!

Lieve groeten,
    Ad en Thérèse
  16. Gerard & Debi:
    1 oktober 2018
    An, van harte gefeliciteerd, je hebt het gehaald zie ik, fantastisch ! Ik heb mijn huis de afgelopen drie weken in de verf gezet waar alle energie naar toe ging, ik ben daarom nog niet helemaal bij met je verhalen. Morgen reis ik af naar Debi en zal daar je verhalen lezen, ik ben benieuwd hoe het met je voeten is vergaan.... Jij en ik weten wat het lopen op de camino met ons doet en Debi en ik kunnen niet wachten om de wandelschoenen weer aan te trekken. Geniet er nog even van, voor je het weet moet je weer aan het werk met je buxus haagjes :-) We zien elkaar weer als je terug bent. Liefs Gerard & Debi.
  17. Marianne van Uitert.:
    1 oktober 2018
    Hoi An . Ben er even voor gaan zitten .Was een beetje achter met de verhalen lezen. Je maakt heel wat mee zo. Voor morgen gefeliciteerd en een leuke dag . Groetjes Dick en Marianne.