Hospitaleren in Roncesvalles

20 september 2023 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Vanmorgen om 5.30 u de wekker, nog wat laatste spulletjes en een ontbijtje en om 6.18 u de trein van Culemborg naar Rotterdam om daar in de Thalys van 7.48 u te stappen om vandaar naar Zuid Frankrijk te gaan.

Op Gare du Nord ontmoette ik Paulien en Angelique die in dezelfde trein zaten en Cor die via een andere route naar Parijs was getreind.

We hebben de metro genomen en bij Gare Montparnasse  de tijd genomen om een luchtje te scheppen en een broodje te eten voor we weer verder zijn gereisd naar Bayonne waar we moesten wachten op de trein naar Saint Jean Pied de Port. Er waren zoveel pelgrims dat de trein overvol was en er een bus werd ingezet en dat was toch wel prettiger dan een uur in een overvolle trein. Om even na zes uur werden we keurig bij het station van Saint Jean afgezet terwijl de bus al een rondje door het stadje had gemaakt en ons daar had kunnen afzetten. Dus toch een wandeling van het station naar het centrum waar we gereserveerd hadden in de herberg Le Chemin vers L’etoile. Hier werden we vriendelijk ontvangen en kregen we bedden toegewezen, allemaal bovenbedden en dat vonden Paulien en Angelique niet zo fijn!

we hebben ons geïnstalleerd en zijn het stadje ingelopen om wat te gaan eten. Vandaag was het hier nog een hele warme dag en we konden lekker buiten op een terras eten.

We slapen in een vrij kleine kamer met mensen uit Canada, de VS, Spanje en Duitsland, dus gelijk een leuke mix van nationaliteiten. En morgen gaan ze allemaal aan de wandel en wij ook!