Bilbao, 16 september 2018. 15 km.

16 september 2018 - Bilbao, Spanje

Wat gisteren een rustige dag leek te worden, pakte heel anders uit.

De nacht in de bordas was heerlijk rustig, we lagen al om half tien in bed en de wekker liep om zeven uur af. Strakblauwe lucht en nog heerlijk fris. Tegen acht uur waren we klaar voor vertrek en moesten we nog even langs de herberg om wat spullen en de sleutel terug te brengen toen Marion erachter kwam dat ze haar bril miste die nog onder het bed in de bordas lag dus zij weer terug en intussen hebben wij de nieuwe hospitaleros nog even geholpen en van hun werk afgehouden. We zijn naar Burgete gewandeld om samen voor de laatste keer te ontbijten en waar ik de bus naar Pamplona heb genomen en Marion en Dirman zijn gaan lopen. De busrit naar Pamplona duurt ongeveer een uur en is heel mooi, herhaaldelijk kruist de weg de pelgrimsroute en zie je de stroom pelgrims lopen.

In Pamplona werd ik opgewacht door Fabio, een Italiaanse pelgrim die ik twee jaar geleden op de Camino del Norte heb ontmoet en samen zijn we naar Bilbao gegaan met de bus, wederom een mooie reis van twee uur. Bilbao is een grote stad en we hadden verwacht daar snel onderdak in een herberg te vinden maar heel Bilbao bleek al voor 98% vol te zitten door een medisch congres en een belangrijke voetbalwedstrijd en ook in de directe omgeving was niets meer vrij, alleen nog onderkomens met een prijs van €500 of meer per nacht, tot we na uren zoeken in Getxo iets dachten te hebben gevonden maar ook dat lukte niet.

We waren om drie uur in Bilbao en om acht vonden we onderdak in een donativo herberg in een deel van een sporthal in Portugalete aan de overkant van de rivier bij Getxo, waar je met een hele speciale pont de rivier oversteekt. Deze pont hangt aan een hele hoge brug en raakt het water niet maar gaat er hoog boven.

We zijn  gaan douchen en daarna nog even wat gaan eten aan de overkant van de rivier, daar hadden we ‘s middags in een leuk restaurant ook gegeten. We moesten voor tien uur binnen zijn of pas om twaalf uur maar na zo’n dag  vonden we dat veel te laat.

Vanmorgen om half vijf begonnen de eerste pelgrims al weer op te staan en te rommelen dus uitslapen zat er niet in. Om zeven uur zijn wij ook opgestaan en hebben wat van het ontbijt gebruikt wat al klaar stond. We waren om acht uur buiten en zijn weer met de pont de rivier over  gestoken  en een echt ontbijt gaan hebben en daarna met de metro terug naar Bilbao waar we het Guggenheim museum hebben bezocht voor €6.00👍 Geen geld voor zo’n groot en imposant museum. Van tien tot twaalf zijn we in het museum geweest en zijn toen verder de stad ingegaan en vonden we voor mij een bed in hostel Ganbara en zijn we wat gaan eten en drinken en nog wat rondkijken in de stad. Samen zijn we naar het busstation gelopen waar Fabio de bus van vier uur terug heeft genomen naar Pamplona en intussen in dezelfde herberg zit als Marion en Dirman.

Ik ben terug gaan lopen en dacht via de gele pijlen weer bij mijn herberg te komen maar deze route bleek veel langer en ik dreigde te verdwalen in een wir war van straatjes en heb uiteindelijk de bus genomen omdat ik intussen wel zo’n beetje aan het einde van mijn Latijn ben.

Vanavond op tijd in bed en morgen een nieuw avontuur beginnen.

15 km gelopen!

Iedereen heel hartelijk dank voor alle lieve en leuke reacties. Het is fijn om te weten dat mijn verhalen gewaardeerd worden. Lieve groeten voor allemaal.

1. Henk Boender:
    16 september 2018
    Bilbao een hele mooie stad. Ja een pelgrim maakt heel wat mee.
    Mooie verhalen An. Ik kijk al weer uit naar het vervolg, dat ik dan in Praag zal lezen.
  2. Bep:
    16 september 2018
    Het leven van een pelgrim gaat zo te lezen niet altijd over rozen maar het zeker niet saai. Hopen dat het de komende dagen wat is meer meezit. Nog veel wandel plezier en neem op tijd je rust. 💋
  3. Willemien van der Meer:
    16 september 2018
    Een paar dagen jouw berichten niet gelezen, wij hebben 4 dagen langs het Pieterpad gewandeld. Het was heerlijk en is Nederland ook echt mooi.
    Begrijp ik dat je na Bilbao weer verder gaat wandelen? Ik wens je dan weer veel succes en lees graag het vervolg.
  4. Conny:
    16 september 2018
    Tjonge An, het is nooit saai bij jou. Hoe krijg je 't toch voor elkaar. Succes en vooral geniet van alles!
  5. Clazien van Leeuwen:
    16 september 2018
    Wat leuk weer om te lezen over jou, Fabio, Marion en Dirman. Toevallig dat Marion Fabio tegenkomt👍Heel veel succes verder met veel avonturen Groetjes
  6. Janny wind:
    Ha An
    Via Terry kan ik al 10dagen mee genieten van je verhalen en alle gebeurtenissen die je al zo meemaakt.
    Petje af. En ik vind het erg leuk om zomee te genieten.
    Fijne tijd. Janny
  7. Anneke:
    17 september 2018
    We blijven genieten van je verhalen .Woensdag gaan wij richting Elzas,ook nog even genieten van nazomer.