Roncesvalles, vervolg 20 september 2023.

22 september 2023 - Roncesvalles, Spanje

Na een onrustige nacht in de herberg Le Chemin vers l’Etoile met een paar snurkers en een groep Koreaanse pelgrims die om vier uur al actief waren zijn we om half zeven opgestaan. We wilden op tijd vertrekken voor de wandeling van ruim 25 km over de berg.

Na een rustig ontbijt, bijna alle pelgrims waren al vertrokken en de hal stond vol met rugzakken voor transport, we hebben onze bagage er ook bij gezet!, waren we om half acht klaar om te wandelen.

Het was droog, de temperatuur aangenaam en de lucht met mooie kleuren. We hadden wel gezien dat er regen verwacht was maar daar was nog geen sprake van.

De eerste acht kilometer tot Orison is behoorlijk pittig en stijl en we deden er twee en een half uur over om daar te komen, maar dat ging prima en we genoten van de prachtige uitzichten over de Pyreneen. In Orison hebben we een pauze met koffie en taart genomen en na een sanitaire stop, de laatste voor Roncesvalles waren we om half elf klaar voor de rest van de wandeling.

Na een half uur lopen, kwam er steeds meer wind en begon het te spetteren maar algauw werd dat serieuze regen en is het niet meer droog geworden. Genieten van de mooie uitzichten beperkte zich door een mist van regen maar we hielden de moed erin ondanks dat onze broeken drijfnat waren en het water in onze schoenen stond. We zijn toch even gestopt bij Maria in de mist en op de plaats waar meestal een foodtruck staat hebben we een korte lunchstop gehouden om toch wat te eten en te drinken. Verder was het gewoon doorlopen en vechten tegen de wind en de regen.

Rond drie uur waren we bij de herberg als een paar verzopen katten, net als de vele pelgrims die vandaag de berg over gelopen waren. Sommigen zijn zelfs door de Bomberos van de berg gehaald vanwege onderkoeling en oververmoeidheid.

Na een warme douche en droge kleren waren we weer snel bijgekomen van dit avontuur en zijn we wat gaan drinken bij Casa Sabina.

Na een introductierondje voor de nieuwe hospitaleros en de aankomst van de twee laatste hospitaleros van ons team zijn we ‘s avonds door een taxi naar Burgete gebracht voor een gezamenlijke maaltijd. In Roncesvalles was alles overvol en konden we daar niet terecht!

Om half tien stond de taxi weer klaar om ons terug te brengen naar Roncesvalles waar we ons gelijk klaar konden maken om naar bed te gaan omdat tien uur sluitingstijd is.

1. Bep:
    22 september 2023
    Dat is een barre tocht geweest met al die regen en wind. Hopen dat het weer verder meezit. Nog veel plezier en werkse in de herberg.
  2. Marianne van der Werff:
    22 september 2023
    De foto's gisteren zeiden het al....het was wel weer een avontuur ! Een barre tocht. Maar jij maakt er steeds wat moois van !
  3. Mieke Maas:
    22 september 2023
    Slechter weer kon je niet hebben maar wel mooie fotos
  4. Desiree Hoppenbrouwers:
    22 september 2023
    Wat een pech de eerste dag zoveel regen.
  5. Paula Markus:
    22 september 2023
    An, ik zag een rood rolkoffertje op je 1e foto’s. Die laat je denk ik achter op de plek waar jullie ook gaan helpen?
  6. Monique:
    22 september 2023
    Wat een belevenissen voor jullie, geniet van alles. Marianne heeft mij jouw verhalen doorgestuurd. Liefs, Monique.
  7. Clazien van Leeuwen:
    22 september 2023
    Het is afzien maar ozo leuk 😀
  8. Ellen:
    Lieve An, poeh...

Hoop, dat je nu een mooie tijd in de herberg gaat hebben: voor jou is het glas altijd half
    vol in plaats van half leeg...: pas goed op jezelf, hoor!
    Kijk 's avonds uit naar jouw verhaal en foto's🥰