Roncesvalles, 10 september 2018. 9.4 km.

10 september 2018 - Roncesvalles, Spanje

Een lange bijzondere dag.

De wekker liep om 5.30 u af want ik had de ochtenddienst om 6 uur samen met Pam die vandaag 66 is geworden. Terwijl Pam naar de overloop was, door ons Doverloop genoemd vanwege de D op de bedbonnetjes, heb ik snel boven een paar posters opgehangen met daarop haar foto en de melding dat zij jarig was en al snel begonnen de mensen haar te feliciteren. Heerlijk dat verbaasde gezicht.

Nadat we de laatste pelgrim de deur uit hadden gewerkt zijn we naar boven gegaan en hebben we haar toegezongen en cadeautjes gegeven. Zij was echt helemaal verrast en blij met het boekje met wensen van de hele groep en de vaste medewerkers van de balie.

Het werk moest ook doorgaan en we wilden op tijd koffie drinken met een lekkere traktatie van Pam,  want om elf uur kregen we een rondleiding door Don Valentin door het oude klooster en we mochten de toren van de kerk beklimmen. Precies om twaalf uur stonden we boven in de toren naast de klokken zodat we onze oren dicht moesten houden voor het harde geluid.

De rondleiding was het interssant, we hebben nu bijna heel Roncesvalles gezien, inclusief de oude kleine kapel en de oude herberg die nu voor feesten en dergelijke gebruikt wordt en mooi is opgeknapt.

We waren juist op tijd terug voor de middagmaaltijd, opnieuw een heerlijke maaltijd met verrassende gerechten.

Ik had een vrije middag maar die ging grotendeels op aan een praatje met twee hospitaleros van de vorige groep die twee metalen Jacobussen kwamen ophalen om mee terug te nemen naar Nederland.

Om vijf uur waren de bedden uitverkocht en begonnen de taxi’s weer te rijden, vandaag iets minder pelgrims die door moesten dan de voorgaande dagen en vooral voor degenen die laat aan komen een grote teleurstelling.

Vanmiddag was er een grote taart voor Pam gebracht en die hebben we vanavond om half tien gedeeld met een aantal pelgrims die toevallig in de buurt waren. Tegen tien uur kwam Don Valentin en met hem hebben we een glaasje Patxaran gedronken en snel de laatste pelgrims naar bed gestuurd. Een Franse pelgrim die buiten wilde slapen hebben we toch nog een bed gegeven om tien uur en deze man was dolblij dat hij toch binnen een bed had gekregen.

Om een lang verhaal kort te maken: een heerlijke dag en 9.4 km gelopen.

1. Marianne van Uitert.:
    11 september 2018
    De laatste vier verhalen gelezen. Er zijn leuke en minder leuke dagen. Maar allemaal wel intensief. De fotos zijn mooi. Spanje is een prachtig land. Ook van die mooie oude kerken. Groetjes Marianne.en Dick.
  2. Willemien van der Meer:
    11 september 2018
    Indrukwekkend allemaal wat jij, An en met je mede hospitaleros daar allemaal beleven, ervaren. Ik lees alle verhalen en bewaar ze in mijn map van de Camino, altijd weer bijzonder om terug te lezen. Ook deze keer weer dank voor je bijdrage. Wederom succes in de komende tijd.