Neret, 5 oktober 2024.
5 oktober 2024 - Néret, Frankrijk
Vannacht was het flink afgekoeld en mistig geworden. Na een zelfbedieningsontbijt met gekookt eitje konden we tegen negen uur afscheid nemen van onze gastheer die van al zijn gasten een foto maakt voor zijn gastenboek. Eerst langs de bakker voor lekkere koek voor onderweg en weer terug naar de route. Met vijf graden en mist was het een frisse start maar al snel begon het lichter te worden en kwam de zon er uiteindelijk goed door en was het prima wandelweer. In het pottenbakkersdorp Les Archers vonden we een openbaar toilet waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt en een grote hoeveelheid bankjes waar we geen gebruik van hebben gemaakt omdat het nog te vroeg was voor een koffiestop. In het dorpje Saint Jeanvrin, na 7 km, vonden we een bankje bij de 12de eeuwse kerk waar we een koffiestop hebben gehouden en waar zowaar weer een openbaar toilet was. Over mooie rustige asfaltweggetjes zijn we naar Chateaumeillant gelopen, we volgen nu de Oude Wegen route, die wij in 2002 hebben gefietst op weg naar Santiago.
Daar hebben we een lunchpauze gehouden op een bankje in de zon, de grote oude, ook 12de eeuwse kerk bekeken en ook hier weer een openbaar toilet gevonden. Uniek want niet eerder hebben we dat gehad en ook niet eerder zoveel bankjes. In Chateaumeillant wilden we nog wat boodschappen doen en dachten een Intermarche te vinden maar die bleek niet meer op de plek te zijn die wij dachten en daarvoor hebben we een kilometer extra gelopen, gelukkig hadden we vandaag niet zo’n lange route.
De laatste 5 km naar Neret was ook weer via rustige weggetjes en een stukje graspad. We kwamen nog langs een kleine wijngaard waar druk gewerkt werd aan de druivenpluk. Onderweg mooie vergezichten over de groene velden met witte koeien en soms grote velden met uitgebloeide zonnebloemen of reeds lege velden waar al geoogst is.
In Neret vonden we het adres waar we gereserveerd hadden bij een vriendelijke mevrouw die vanavond lekker voor ons heeft gekookt en we gezellig getafeld hebben met Dominique en de Duitse pelgrims die nu steeds gelijk met ons oplopen. Dit is een adres wat we anderen kunnen aanraden, een oud huis met een schat aan mooie spullen, gezellig ingericht en het lijkt wel een klein museum. We wilden de Wifi gebruiken en kregen de code, bestaande uit minimaal 15 kleine letters, hoofdletters en cijfers en het kostte ons heel wat moeite om de juiste code in te voeren.
Vandaag 21 km gelopen, op een km graspad na allemaal rustige asfaltweggetjes.


Een prachtig doorkijkje heb je daar op de foto gezet,en dat kruis is ook prachtig tegen een strak blauwe lucht. Bijzonder!