Een rustige zaterdag!!!

8 juni 2019 - Roncesvalles, Spanje

Vanmorgen om kwart over zeven hoorden we een helikopter. De hele avond en nacht en ook vanmorgen is er gezocht naar de vermiste Amerikaanse dame. Vanmiddag tegen drie uur hoorden we dat zij terecht was. Ze was verdwaald op de berg en had 112 gebeld en intussen de weg terug gevonden richting Saint Jean Pied du Port en ergens onderweg onderdak gevonden maar ze was vergeten te melden dat ze veilig was. Dit kan een duur uitstapje zijn geworden.

Na de schoonmaak vanmorgen zijn drie dames gaan wandelen naar de Col Lepoeder op 1430m. Dezelfde col waar we vorige week over heen zijn gegaan. Een van de heren heeft een andere langere wandeling gemaakt. Ik ben niet meegegaan omdat ik even mijn rust wilde nemen en wist dat er nog genoeg te doen zou zijn in de herberg. We zaten dus met maar vier mensen aan tafel in het restaurant en toch was het nog moeilijk om te weten welk gerecht bij wie hoorde.

Er zijn altijd pelgrims die wat kwijt raken en dan is het een uitdaging om te kunnen helpen. Een man uit Australië kwam melden dat zijn tas met papieren en telefoon weg was en hij dacht dat het gestolen was, we hebben hem aangeraden eerst nog maar eens goed rond te kijken en later bleek dat zijn vriend de tas veilig had opgeborgen. Een goede les op om je spullen te passen.

Een vrouw was haar tas met telefoon kwijt. Haar vriendin die terug was gegaan naar Saint Jean had deze per ongeluk meegenomen. Na een aantal telefoontjes kwam er bericht dat de telefoon morgen met de DONKEY, ze noemen de Koreanen de rugzakken transport, mee komt naar Roncesvalles.

Ook vandaag was de herberg vol, op een paar reserveringen na, die niet zijn op komen dagen, terwijl we een aantal late pelgrims hebben moeten doorsturen en dat is dan wel zuur.

Verder was het een frisse dag met veel zon en gezellige pelgrims.