Roncesvalles, 7 september 2018. 6.1 km.

7 september 2018 - Roncesvalles, Spanje

We zijn nu acht dagen aan het werk in de herberg en nog altijd krijgen we meer pelgrims dan dat we bedden hebben. In Saint Jean Pied du Port vertellen ze aan de pelgrims dat er altijd genoeg plaats is in Roncesvalles en ze moeten daar echt weten dat dat niet klopt. Ze schuiven het probleem door naar ons want elke dag komen daar weer een paar honderd nieuwe pelgrims die ook weer door moeten om plaats te maken voor de volgenden. En zo blijven wij vanaf half vijf bezig met pelgrims geruststellen en vertellen dat ze echt een slaapplaats zullen vinden voor de nacht omdat de taxi chauffeurs intussen precies weten waar ze de pelgrims heen kunnen brengen. Nu zou je een herberg moeten beginnen in Burgete en je zou elke dag genoeg klanten hebben.

Wij krijgen elke dag een flinke hoeveelheid stokbrood en wat daar van overblijft snijden we in plakjes en delen dit uit aan de wachtende pelgrims en zij zijn heel blij iets te eten te hebben tijdens het wachten.

Verder was het vandaag een vrij rustige dag, slechts twee pelgrims gingen onderuit maar met een beetje water en rust kregen we ze weer op de been. Een Spaanse pelgrim klaagde over rugpijn en eiste daar min of meer een bed voor en dat kreeg hij uiteindelijk ook!

We merken wel dat we allemaal een beetje moe beginnen te worden en dat de verkoudheid toeslaat.  We moeten dus wel op ons zelf passen want we hebben nog een week te gaan.

Vandaag 6.1 km gelopen!

1. Mieke Maas:
    8 september 2018
    Het is zwaar voor jullie maar uit eindelijk toch heel dankbaar werk. Hou vol An.
  2. Henk Boender:
    8 september 2018
    Het is wel overduidelijk, dat de beslissing van het klooster de oude herberg in een feestzaal om te bouwen een grote miskleun is geweest.
  3. Willemien van der Meer:
    9 september 2018
    Ik heb bewondering voor je An, want je wandelt dan ook nog tussendoor?
    Hoe doe je dat dan met al de nodige werkzaamheden wat ik zoal lees.