Roncesvalles, 5 juli 2022.

6 juli 2022 - Roncesvalles, Spanje

Iedereen vroeg uit bed en een beetje een sfeertje van een dag met een schoolreisje. Voor het ontbijt al aan de slag met de schoonmaak van de slaapafdelingen en een wat sneller ontbijt want om half tien komt de taxi om ons naar de Foz de Lumbier te brengen. Een hele mooie kloof waar veel gieren en zwaluwen en andere volgels zijn.

Om half tien zijn we klaar om te vertrekken, na wat verwarring over de plek waar de taxi ons komt ophalen omdat eerst de lunchpakketjes opgehaald moesten worden bij Casa Sabina. We vertrekken in de dichte mist en hebben ons warm aangekleed maar nog geen drie kilometer verder rijden we bij Burgete de zon in en wordt het steeds warmer, uiteindelijk 28 graden bij de Foz.

Nog even overleg met Marisol over het tijdstip waarop de taxi chauffeur ons weer moet ophalen en we kunnen naar de kloof wandelen. Aan het begin van de kloof is een donkere tunnel en dan krijg je uitzicht op de prachtige kloof waar in de diepte een rivier doorstroomt, het pad waarop we lopen is vroeger een spoorlijn geweest, dus een makkelijk wandelpad voor nu. Ook aan het einde van het pad is een donkere tunnel, iets langer dan de eerste en hebben we een lampje nodig om te zien waar we lopen. Drie van onze groep zijn hier al eerder geweest, voor de anderen is het een nieuwe ervaring en gelukkig is iedereen heel enthousiast over deze mooie plek. Als we weer terug zijn bij het begin van het pad, besluiten we lekker in de schaduw ons lunchpakketje op te maken en zien we boven onze hoofden wel 50 of meer gieren boven ons in de lucht zweven en soms komen ze lager en kunnen we ze goed zien.

Om een uur komt de taxi ons weer op halen en na een mooie rit van een uur zijn we weer keurig op tijd in de herberg om de pelgrims die al op ons wachten te wijzen waar ze hun schoenen moeten laten, waar ze hun bed kunnen  vinden, waar de restaurants zijn, waar de wasserij is en wat ze verder nog van ons willen weten.

Zo gaat de middag weer snel voorbij en heb ik ook nog even tijd voor een praatje met een jonge Spaanse pelgrim die zondag zijn bankpasjes, ID kaart en rijbewijs bij ons had laten liggen en wat hij nu kwam ophalen vanuit Pamplona waar familie van hem woont en die hem een auto hebben geleend om terug te keren naar Roncesvalles. We hebben een Hongaarse pelgrim kunnen helpen aan wat spulletjes omdat zijn rugzak tijdens de vliegreis ergens anders terecht is gekomen en hij nu zonder spullen zit, een Duitser hebben we kunnen helpen om zijn hoed terug te vinden en zo zijn we steeds lekker bezig.

Henny en Rudy hebben gezorgd voor een lekkere warme maaltijd want die hadden we wel gemist in de middag. De wasserij ploeg had vandaag veel wasjes en die zijn nog wel een poosje zoet geweest om alles schoon en droog te krijgen maar uiteindelijk waren we tien uur klaar en konden we nog even rustig bij elkaar zitten en de dag doornemen die voor iedereen naar tevredenheid was verlopen.

1. Mieke Maas:
    6 juli 2022
    Zo An je hebt er weer een mooie en flinke dag opzitten, werk en ontspanning wisselen elkaar af. Leuk om dit te lezen en je hoeft je ook zeker niet te vervelen.
    Ik kijk weer uit naar je volgende bericht, groetjes mieke
  2. Marianne van der Werff:
    6 juli 2022
    Ja, wat een dag zeg ! Leuk.
    Fijn dat de jonge Spanjaard zijn spullen kon komen halen, en ook de andere goede werken van jullie mogen er zijn.
    Heb je goed foto's kunnen maken van de gieren bij de kloof ?
  3. Bert:
    6 juli 2022
    Weer een mooie dag, zo te lezen. En gelukkig voor die Spaanse pelgrim dat zijn ID en andere pasjes gevonden en bewaard zijn door jullie.
  4. Hanneke Kean:
    6 juli 2022
    Fijn zo'n dag geeft je toch een vakantie gevoel lijkt mij. Geniet ervan!
  5. Leny:
    Weer een mooi verhaal An , groetjes Leny 😍
  6. Ellen:
    6 juli 2022
    An, morgen nog een dag in de herberg werken en vrijdag al weer de overdracht.
    Wens je daar nog goede tijd, ook goede terug-reis en we zien en spreken elkaar weer gauw...: alvast dank voor alle mooie verhalen🥰.
  7. Paulien Hermes:
    6 juli 2022
    Prachtig, wij zijn daar ook een keer geweest. Leuk om het weer terug te zien. Nog een hele fijne laatste (hele) dag morgen.