Roncesvalles, 4 juli 2022.

4 juli 2022 - Roncesvalles, Spanje

Vandaag een grijze mistige dag met een temperatuur rond de 16 graden.

De dag om half acht begonnen met een rondje over de slaapzaal op de eerste etage. Ramen open, wegwerplakens en slopen van de bedden gehaald en de kussen te luchten gelegd. Tijdens dit opruim klusje kwam ik een mapje tegen met een paspoort, rijbewijs en bankkaarten van een Spaanse pelgrim die nu zonder ID en paspoort ergens onderweg is op de camino en zich zal afvragen waar hij dit alles verloren kan zijn. Later vonden we nog een paspoort en pelgrimspaspoort van een Spaanse pelgrim, lekker slordig en onhandig.

Na het ontbijt ben ik samen met Hanz verder gegaan met het schoonmaken van de bedbakken van de bovenste bedden zodat deze elke vier weken opnieuw worden nagekeken en schoongemaakt. Marion en Rudy konden onze normale schoonmaakwerkzaanheden doen terwijl de anderen op de tweede en derde etage hun werk konden doen en we toch allemaal mooi op tijd klaar waren voor de koffie. Ik had zelfs tijd voor een lekkere douche.

We hebben echt de tijd genomen om rustig koffie te drinken en daarna is iedereen weer zijn eigen gang gegaan en heb ik tijd genomen om mijn portie Spaans via Duolingo te oefenen en het blijkt echt te werken, ik kan nu mensen in het Spaans te woord staan en begrijpen wat ze willen.

Na een lekkere lunch bij Casa Sabina heb ik een uurtje Marisol vervangen bij de inschrijving van de pelgrims maar vandaag kwamen ze zo gespreid binnen dat het een eenvoudig klusje was. Na een uurtje ben ik naar beneden gegaan naar de wasserij waar ik nu al een paar dagen niet was geweest en heb ik me samen met Marion en ook nog een tijdje met Rudy bezig gehouden met de wasjes van de pelgrims en we hadden allemaal leuke en gezellige mensen in de wasserij zodat de middag omvloog.

Na de heerlijke soep van Ali zijn we nog een poosje terug geweest naar de wasserij voor de laatste droogbeurten en konden we weer een aantal mensen blij maken met hun schone en droge was. En konden we alle sokken weer bij de juiste pelgrims terug brengen.  Ook vandaag hebben we weer pelgrims blij gemaakt met een warme slaapzak ook al is dat niet toegestaan.

Vanmorgen hoorden we al dat er in Saint Jean een aantal mensen was bestolen en een ervan was een jonge Japanse pelgrim die heel veel contant geld bij zich had, op de inschrijfbalie is een potje neergezet om deze jonge man weer op weg te helpen en vanavond hebben we hem gesproken, hij had echt veel geld bij zich en wij vragen ons dan af waarom mensen toch zoveel geld op zak hebben terwijl er in heel Spanje overal geldautomaten zijn. Gelukkig waren er pelgrims die een donatie deden in het potje en kan de jongeman in elk geval weer een paar dagen verder tot de volgende pinautomaat.

De dag afgesloten met een glaasje patxaran en een evaluatierondje waarbij we allemaal wat kunnen vertellen over hoe onze dag verlopen is en dan horen we altijd leuke of mInder leuke verhalen over de pelgrims.
Vandaag 137 pelgrims en gelukkig de derde etage leeg zodat we morgen snel klaar kunnen zijn met de schoonmaak en ons klaar kunnen maken voor een uitstapje.

1. Bert:
    4 juli 2022
    Weer een mooi verhaal An. Hopenlijk komen de pelgrims nog terug om hun papieren op te halen.
  2. Bep:
    5 juli 2022
    Jullie maken nogal wat mee met al die pelgrims leuke en minder leuke dingen. Maar je kunt in ieder geval ondanks al het werk ook nog genieten van wat vrije tijd voor een lekker koffie momentje of uitstapje. Nog veel plezier.
  3. Lijten Marianne:
    5 juli 2022
    Weer mooie verhalen An. Misschien heb ik het gemist maar wegwerp lakens ? Was altijd zo….
  4. Desiree Hoppenbrouwers:
    5 juli 2022
    Fijn dat je weer beter bent en gewoon kunt doen waar je voor gekomen bent.
    Gezellige tijd nog.
  5. Mieke Maas:
    5 juli 2022
    Weer goed om te lezen en je maakt toch weer van alles mee.
  6. Hanneke Kean:
    5 juli 2022
    Het is wel aanpakken in de herberg. Fijn dat jullie het samen goed hebben.
  7. Anja:
    5 juli 2022
    Fijn dat je weer beter bent An. Wat verzet je een hoop werk! Wel gezellig zo samen. Geniet ervan.
  8. Marian Markesteijn:
    5 juli 2022
    Wat een mooie verhalen en wat fijn dat alles weer een beetje gewoon z’n gangetje gaat. Gelukkig ben jezelf ook weer beter en kun je genieten van datgene waar je voor gekomen bent👍
  9. Wim en Miep Opbroek Herkenbosch:
    7 juli 2022
    Hoi An, Morgen is het weer vrijdag en je voelt je beter, ik neem aan einde van je hospitaleer werkzaamheden, jouw kennende zal er nog een wandeltocht achter aan komen. Mocht dit niet zo zijn , een fijne reis terug. Groetjes Oet Limburg!!!