Roncesvalles, 13 september 2018.

13 september 2018 - Roncesvalles, Spanje

Dit was onze laatste hele werkdag in de herberg en we zijn al bezig om alles af te ronden door extra schoon te maken. Vandaag zijn op alle afdelingen de vloeren gedweild en hebben we al zoveel mogelijk onze koffers en rugzakken weer ingepakt zodat we morgen onze kamers kunnen ontruimen en schoonmaken.

De toestroom van pelgrims lijkt wat minder te worden maar nog steeds te veel om ze allemaal te kunnen herbergen.

Vanmiddag kregen we een melding dat er een Canadese vrouw was gevallen op de steile afdaling naar de herberg en haar been had gebroken. Een pelgrim die dit gezien had is snel zonder rugzak naar beneden gelopen en heeft ons geïnformeerd en is daarna weer teruggelopen de berg op om de vrouw gerust te stellen en zijn rugzak op te halen. De vrouw waar hij mee de berg was overgelopen en hij zijn bij de gevallen vrouw gebleven tot de Bomberas kwamen om haar op te halen. Toen zij eindelijk beneden kwamen, waren alle bedden eigenlijk al bezet maar de laatste twee waren nog net niet uitgegeven en de mensen in de wachtrij wisten dat niet zodat deze mensen toch nog een bed konden krijgen.

Elke keer krijgen we toch ook weer te maken met pelgrims die moeilijk gaan doen en min of meer een bed eisen wat we dus niet kunnen en mogen geven. Als de bedden vol zijn, mogen we geen mensen meer toelaten, iets wat in andere herbergen wel gebeurt. Gisteravond hadden we allemaal een naar gevoel toen het jonge stel het donker in liep omdat wij ze niet mochten of konden helpen.

In totaal hebben we 3030 pelgrims ontvangen en dat betekent dus dat we 3030 bedden hebben geschuierd in veertien dagen tijd. En elke dag weer honderden keren dezelfde vragen hebben gekregen en elke dag weer talloze rugzakken uit het transport gehaald en er weer in gezet. Pelgrimeren wordt steeds meer een toeristisch gebeuren.

Ik weet niet hoevvel km ik vandaag heb gelopen want mijn stappenteller zat in de oplader zodat ik de komende weken weer kan zien hoeveel ik gelopen heb.

1. Anske wammes:
    13 september 2018
    Leuke verhalen de afgelopen 2 weken.
    Goede reis verder met veel loop plezier.
    Doe voorzichtig
  2. Henk Oude Elferink:
    14 september 2018
    An, bedankt voor je mooie verhalen. Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie balen als je de pelgrims niet aan een bed kunt helpen. Heel veel wandelplezier op de camino Portugese. Ik blijf je volgen.
  3. Henk Boender:
    14 september 2018
    Ja, jammer dat er te weinig plaats is in de herberg en dat jullie dan vaak de kop van Jut zijn. Ik heb ook van je verhalen genoten en zie al weer uit naar je belevenissen op de Camino Portguese. Heel veel wandelplezier!
  4. Bep:
    14 september 2018
    Heel veel wandel plezier de komende dagen en ik hoop dat je met tevredenheid terug kan kijken naar je werk in de herberg. Het was wel een beetje druk dit jaar maar zo te lezen is het meestal goed gekomen. Doe voorzichtig aan de komende dagen en geniet ervan. 💋 👍 U
  5. Clazien van Leeuwen:
    14 september 2018
    Ha An Wat schrijf je mooi. Leuk dat ik er bij was. We hebben zoveel lol gehad. Bedankt
  6. Agnes:
    17 september 2018
    Hi An!
    Heel veel plezier de komende tijd op de portugues!!!! Ben benieuwd naar je verhalen!
    Liefs