Roncesvalles, 12 september 2018. 10,6 km.

13 september 2018 - Roncesvalles, Spanje

Ook vandaag begonnen we met een strak blauwe lucht en een heerlijke temperatuur. We gaan nu toe werken naar de overdracht op vrijdag en doen wat extra schoonmaakwerk, vandaag waren de plinten en de lockers aan de beurt en waren we iets later klaar dan anders maar toch vroeg genoeg om de vier ‘nieuwelingen’ lekker te laten gaan wandelen zodat de oudgedienden samen koffie konden drinken. Agnes en Frans zijn nog even naar Burgete gefietst, Dirman is even wat gaan opruimen en ik ben naar de bordas gelopen om te zien even deze schoon genoeg zijn voor de nieuwe groep en voor onszelf om de nacht van vrijdag op zaterdag daar door te brengen.

Jaap en Marion maakten een langere wandeling en waren niet bij het middageten.

Ook vandaag kwamen de pelgrims druppelsgewijs binnen en later op  de middag letterlijk want we kregen weer een flinke regen en onweersbui en veel late pelgrims kwamen doornat aan in de herberg. En ook weer teveel pelgrims maar we hebben de indruk dat het nu wat rustiger begint te worden en we er minder hoeven door te sturen.

Vanavond hadden we de avond van de verwisselde bedden.  Ik kreeg een Russisch meisje waarvan het voor haar gereserveerde bed bezet bleek te zijn. Met wat speurwerk kwam ik erachter dat de pelgrim van bed 225 in bed 255 hoorde en heb ik het meisje bed 255 gegeven zodat de man op 225 kon blijven en niet alles naar de andere kant van de slaapzaal hoefde te verhuizen. De heren in onze groep haalden op de andere slaapzaal drie bedden leeg omdat ook daar de mensen verkeerde bedden hadden.

Tegen tien uur kwamen er nog twee pelgrims uit Slowakije en daar hadden we geen bed meer voor en deze mensen hadden geen geld voor de taxi en een duurder verblijf in een andere plaats en vertrokken lopend in het donker naar het volgende dorp in de hoop daar nog een slaapplaats te vinden. Ik vind dat een heel naar idee maar het beleid van de herberg is heel strikt, niet meer pelgrims binnen dan dat er bedden zijn!

Gelukkig hebben we daarna geen pelgrims meer gezien en konden we nog even een groepsfoto maken met Adriana van de receptie erbij want zij heeft morgen en vrijdag vrij en we zien haar dus niet meer.

Vandaag 10,6 km gelopen.

1. Mieke Maas:
    13 september 2018
    Het is en blijft toch een hele klus om iedereen een bed te kunnen geven en jullie slagen er altijd in ook als je mensen door moet sturen, Ik vind het knap.
  2. Connie van Koningsbrugge:
    13 september 2018
    Je laatste dag in de herberg alweer. Ik hoop voor je dat het een enorm gezellige wordt, dat heb je meer dan verdiend!
  3. Marianne van der Werff:
    13 september 2018
    Goed werk en prachtige verhalen An ! Dank met liefs.
    Geniet nog van je laatste dagen daar.
    En we zien je ook graag in het Culemborgse terug.
  4. Henk Boender:
    13 september 2018
    Nog even doorbijten An en dan op naar het volgende avontuur.
  5. Wim en Miep Opbroek Herkenbosch:
    13 september 2018
    Hoi An, Agnes, Frans en collega hospitalero's. Wij herkennen dit beeld van onze hospitaleer periode, morgen komt een nieuwe ploeg en kunnen jullie, naar huis, of op vakantie! Goed werk verricht! Wij wensen jullie in ieder geval alle goeds toe.
  6. Terry Broekema Loeve:
    14 september 2018
    Hoi An,
    Ik heb erg genoten van je reisblog en zie uit naar je volgende wandel avontuur.
    Wij zijn nu ook in Spanje. Lopen niet zover maar.toch zo'n 5km elke dag.
    Tot in Culemborg!