Roncesvalles, 11 september 2018. 11,6 km

12 september 2018 - Roncesvalles, Spanje

De dag begon helder en al snel kwam de zon er door en werd het lekker warm. Prima wandelweer voor de pelgrims.

Na het gebruikelijke ochtendritueel en de koffie ben ik samen met Marion een wandeling gaan maken met de bedoeling om de kaasboerderij te bezoeken en om naar Burgete te gaan. De kaasboerderij was niet open voor bezoekers en omdat we een verkeerd pad hadden genomen, kwamen we in een weiland terecht en niet in Burgete en werd het een soort struinwandeling waarbij we een kudde koeien en een paar paarden tegenkwamen en we onder stroomdraad en over een beekje moesten om weer op het pad te komen en zijn we deels dezelfde weg teruggelopen en kwamen we bij de oude fuente (bron).

Het was een rustige dag met niet al te veel pelgrims en ze kwamen mooi verspreid binnen zodat we nu geen lange wachtrij hadden en we ook wat meer tijd hadden voor de pelgrims. Om vier uur kwam er een regen- en onweersbui en werd het bij de wasserij duidelijk veel drukker omdat iedereen zijn wasgoed binnen wilde drogen en er kwamen nogal wat natte pelgrims van de berg af en juist die mensen moet je vertellen dat er geen bed meer is. Heel naar.

Na de avondspits werd het rustiger en konden we even naar boven om te eten van de lekkere pannenkoeken die Agnes had gebakken.

Vandaag hebben we ook de jongste pelgrim  van deze periode binnen gehad, een meisje van ongeveer tien maanden. Samen met haar vader en moeder uit Canada .

Bij de afsluitende ronde bleek  er nog een Italiaanse pelgrima op de binnenplaats te zijn die wachtte op drie vriendinnen die nog ergens op de berg zaten. Gelukkig kwamen die vrij snel te voorschijn en konden we nog een taxi naar Espinal regelen waar twee dames al een reservering hadden, en nadat we eerst nog gevraagd hadden of er in Roncesvalles nog iets vrij was. We hebben de dames uitgezwaaid en om kwart voor elf konden we nog even napraten en daarna allemaal snel naar bed.

Weer een dag vol verrassingen! 11,6 km.

1. Henk Boender:
    12 september 2018
    Nog even volhouden dan zit het er op en gaat er een avontuur beginnen.
  2. Suzanne:
    12 september 2018
    Wat een verrassingen allemaal! Iedere dag is weer anders bij jullie. Leuk om te lezen!
  3. Bep Offermans Zuijdwijk:
    12 september 2018
    Weer hele mooie foto's An. Het is echt en heel mooi gebied dat zo te zien. Ik begrijp dat het weer ook verrassend is. Heel leuk om alles te lezen.
  4. Bep:
    12 september 2018
    Het is in ieder geval niet saai bij jullie daar in de herberg en fijn te lezen dat het me
  5. Bep:
    12 september 2018
    Ik was nog niet klaar met mijn verhaal er ging iets mis. Ik wilde schrijven dat het bij jullie toch meestal goed komt nog veel plezier met jullie werk daar.
  6. Leny:
    12 september 2018
    Hoi An, leuk om in Frankrijk je verhalen te lezen.
    Groetjes 😗