Lourdes- 8 km

1 oktober 2022 - Lourdes, Frankrijk

Lourdes is een kleine stad aan de voet van de Pyreneeën met slechts 13.500 inwoners en wordt elk jaar overspoeld door miljoenen bedevaartgangers en toeristen. Het stadje staat vol met hotels in alle soorten en maten, van sober tot superluxe en van klein tot supergroot, vol met restaurants en eethuizen en vol met ontelbare souvenirwinkels, die allemaal dezelfde spullen verkopen.

Gelukkig is het park rond de grot en de kerk vrij van deze commercie, hier zijn alleen kaarsen te koop, ook in alle maten en prijzen, maar dat hoort er wel bij.

Het regenfront van de afgelopen dagen is voorbij getrokken en vandaag hadden we weer prachtig weer, blauwe lucht en een beetje frisse wind.
Vanmorgen konden we uitslapen, maar dat was meer iets langer in bed blijven liggen want we zitten nog steeds in het ritme van vroeg wakker worden. We hebben uitgebreid ontbeten en zijn tegen elf uur de stad ingelopen. We hebben rustig de grote boven en onder kerk bekeken en zijn langs Maria in de grot gewandeld en hebben een grote kaars aangestoken voor iedereen die ons lief is!

In het stadje een kopje koffie gedronken en een broodje gekocht en lekker in het rustige park in de zon genoten van ons broodje en mensen gekeken want ook al is het niet druk er zijn toch nog genoeg mensen te zien.

Nog wat kleine souvenirs gekocht en de bidon gevuld met Lourdeswater.

Tegen vijf uur terug naar ons hotel en de kleine flesjes die ik gekocht heb, gevuld met Lourdeswater uit de bidon en een poosje rust genomen om later een hapje te gaan eten en aansluitend opnieuw naar het park voor de lichtjesprocessie die om negen uur begint en zeker meer dan een uur duurt. Dit moet je echt gezien hebben als je in Lourdes bent geweest. Echt indrukwekkend hoeveel mensen daar aan mee doen, meezingen en meelopen.

Ondanks dat we alles heel rustig aan doen en regelmatig ergens gaan zitten, wil de knie van Mieke nog steeds niet veel verbeteren, helaas! Morgen nog een dag rustig aan doen en hopen dat het maandag wat beter gaat als we terug treinen naar Nederland.

1. Bert:
    1 oktober 2022
    👍 leuk om te zien hoe men er commercieel ervan maakt.
  2. Hanneke Kean:
    1 oktober 2022
    Toch best speciaal dit bezoekje aan Lourdes. Fijne dag nog morgen, volgend jaar gewoon weer een camino plannen.
  3. Henk Boender:
    1 oktober 2022
    Ja, alles heel bekend. Jammer dat de knie van Mieke niet meewerkt.. wens haar beterschap van ons
  4. Mieke Maas:
    2 oktober 2022
    Dit plaatsje is zo bekend en krijgt nog steeds veel bezoekers. Ik wens jullie een goede terugreis.
  5. Marianne van der Werff:
    2 oktober 2022
    En vandaag...lang zal ze leven in de gloria....! ....van harte gefeliciteerd An met je verjaardag Dat moet wel heel speciaal zijn zo onder de hoede van de grote Moeder....heel fijne dag
  6. Oscar&Monic:
    2 oktober 2022
    Van harte gefeliciteerd An! Maak er een speciale dag.
    Je hebt weer een mooie reis gemaakt, lezen we!
    Groetjes,
    Oscar & Monic
  7. Anja:
    2 oktober 2022
    Wat een mooie dag gisteren An. Vandaag ook een speciale dag.
    Van harte gefeliciteerd met je 70e verjaardag!
    Geniet van deze bijzondere dag in Lourdes.
  8. Clazien van Leeuwen:
    2 oktober 2022
    Ha An Van harte gefeliciteerd met je verjaardag 🎉Bijzondere dag 70 jaar en dan zo de afgelopen dagen op deze manier doorbrengen is wel heel fijn 🍀Geniet ervan
  9. Desiree Hoppenbrouwers:
    2 oktober 2022
    Hallo An, verhalen lopen ten einde, jammer.
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een gezellige dag. Beterschap voor Mieke, wat een pech.
    Goede terugreis.
  10. Marianne van Uitert.:
    2 oktober 2022
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en nog een fijne dag. En een goede terug reis.
  11. Monique:
    2 oktober 2022
    Ook van mij proficiat met je verjaardag, een gedenkwaardige dag, veel mooie foto's roepen herinneringen op. Goede terugreis, tot ziens, liefs, Monique.
  12. C de Jong:
    Hallo An,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en op zo'n bijzondere plaats.
    Wij zijn net terug uit Spanje en ik heb al je verhalen net zitten lezen. Jammer dat jullie de hele wandeling niet konden voltooien. Maar dat kan altijd nog een andere keer.
    Een goede reis terug naar Nederland. We zien elkaar gauw en hebben dan heel wat te vertellen.
  13. Gerard:
    2 oktober 2022
    Wat een bijzondere plek voor een verjaardag met een mooi rond nummer, 70! Van harte gefeliciteerd An. Hebben jullie ontbeten met cappuchino et une croissant chocolat? Goede terugreis en beterschap voor Mieke.